Tok idé fra kraftbransjen inn i havbruket
Erlend Torgnes og teamet i Optimeering Aqua har utviklet et algoritmebasert verktøy som skal hjelpe til med å planlegge og styre produksjon innen oppdrett. Programvaren har gjort dem til gründerfinalist.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Gjennom gründerjulepresangen har det kommet inn 40 søknader. Nå har juryen plukket ut fem finalister. Kyst.no har fått innsikt i hvem disse er, og vil denne uken se litt nærmere på idéene og hva som rører seg i havbrukets gründerverden. Optimeering Aqua er den femte og siste finalisten.
Programvaren de er nominerte for heter «BioPlan», eller for de som har Fishtalk: "Fishtalk Optimizer". Den hjelper til med å besvare spørsmål som; Når skal man slakte? Hvor mye skal man slakte? Når er det best å sette ut smolt? Hvilken størrelse bør smolten ha? Hvor mange smolt bør man sette ut i hver merd? og lignende produksjonsbeslutninger.
Daglig leder for gründerbedriften, Erlend Torgnes (33), forteller til Kyst.no at Grieg Seafood benytter seg av teknologien, og at de videre er i dialog med flere aktører i Norge og i utlandet. Tilbakemeldingene så langt har vært positive.
- Erfaringen så langt er at det fungerer godt, sier han.
Torgnes forklarer at programvaren kan generere en komplett produksjonsplan på under ett minutt. Sammenlignet med eksisterende produksjonsplaner, har uttesting vist at man kan hente ut tre til ti prosent mer fra produksjonen med bedre produksjonsstyring, ifølge Torgnes.
Kunden må også lykkes
Gründeren forteller at idéen for verktøyet kom etter at teamet i selskapet Optimeering jobbet med å finne optimal produksjon innenfor kraftbransjen. Selskapet de da jobbet for prøvde seg innen oppdrett, men avsluttet det igjen. Torgnes og de andre i Optimeering hoppet ut og fortsatte med utviklingen, rettet mot havbruk.
- Vi så en metode som hadde blitt brukt i flere år for kraftproduksjon. Vi har metodikken i bakgrunn, men det gjelder samtidig å lære å forstå det unike i biologien og logistikken i bransjen , og kunne tilby de noe de synes er relevant, påpeker han.
For å lykkes som gründer mener Torgnes man først må lykkes i å tilby kunden et produkt de ser verdien i.
- Man må nå frem med teknologien, som kunden også må få ut i sin egen bedrift. Kunden må lykkes like mye som gründeren, for å spre ordet videre, slår han fast.
Nabo med fjorårets vinner
Som finalist i gründerjulepresangen påpeker Torgnes at det er veldig hyggelig å nå så langt blant mange flinke kandidater, og han håper på å nå helt til topps. Gründeren har blant annet snakket med fra Andreas Morland i SeaSmart, som var vinner av konkurransen i fjor, og sitter på nabokontoret på Ocean Industries Accelerator (OIA) på Marineholmen.
- Andreas var veldig positiv til konkurransen, og jeg tror vi kan dra god nytte av det vinneren vil få tildelt. Dette gjelder både innen strategi, markedsføring og hjelp til det juridiske, påpeker Torgnes.
Markedsføring er også noe han ønsker å trekke frem.
- Kommunikasjonsarbeid er en annen måte å jobbe på enn hva vi gjør til daglig, og det vil absolutt kunne styrke profilen vår utad.
Torgnes har en master i industriell økonomi og ledelse fra NTNU.
Vinneren kåres i neste uke og du kan lese mer om de fire andre finalistene her:
- Kombinerer vask og inspeksjon i notvasker
- Blue Lice med ny nominering for luseidé
- Bølgekraft klar til å forsyne oppdrettsnæringen med strøm
- Vil videreutvikle overvåkningssystem for å spare energi