02.06.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Olympic Shipping kontraherer et IMR skip av typen MT 6021 MKII ved Kleven for levering sommeren 2015. Prisen er ca. NOK 450 mill. Kleven har etter dette 13 fartøyer i ordreboken til en samlet verdi på ca. åtte mrd. kr.

Electromagnetic Geoservices har mottatt et Letter of Award fra Statoil Petroleum til verdi $5,3 mill. for 3D EM data acquisition i Norskehavet. Survey ventes oppstartet i september med skipet Atlantic Guardian.

Seadrill i forbindelse med fremleggelsen av 1. kvartal 2014 resultatet: Flere deepwater kontrakter er annonsert i det siste med dagrater mellom $500.000 og $550.000, men det er grunn til å tro at noen av selskapets konkurrenter vil akseptere ratenivåer for 6. generasjon enheter i $425/475.000 området. På den positive siden har dagens markedssituasjon redusert nybygningsaktiviteten, og kun syv rigger er blitt kontrahert for 2016 levering og fem for 2017. Brasil-bygde rigger er her ikke medtatt. Fremtidsutsiktene på kort sikt for ultra-deepwater markedet er fortsatt utfordrende. I første kvartal 2014 ble det kun inngått kontrakter for 7 rigger – dette er laveste aktivitetsnivå siden 4. kvartal 2009.

North Atlantic Drilling Ltd. og OAO Rosneft, Russland har inngått avtale som fører sistnevnte inn som en av de største eierne i selskapet. Seadrill forblir den største med 69,7%. Rosnefts CEO er en av dem som er berørt av de amerikanske sansksjonene mot Russland. Seadrills CFO uttaler at det er “business as usual for us”. (Bloomberg).

Aker Solutions har sikret seg en rammeavtale for BP-opererte olje- og gassfelt offshore Norge som Ula, Tambar, Hod, Skarv og Valhall. Kontrakten har varighet på opp til to år og med max verdi NOK 1,8 mrd. Det er opsjoner for ytterligere opp til fire år.

TTS Group har gjennom sitt datterselskap TTS NMF i Hamburg signert en kontrakt for leveranse av lastekraner til Kina. Kontraktsverdien er 56 mill. kr. Kontrakten er inngått med Jiangsu Yichun Wujiazui Shipbuilding Industry i Nanjing og gjelder fire kraner per skip til seks 48.500 tdw skip. Leveransene vil finne sted i perioden mars 2015 - juni 2016.

Første kvartal for Frontline Ltd ga netto tap på $12,1 mill. Et VLCC salg ga tap på $15,7 mill. Gjennomsnittlig time charter equivalent fra spot- og periode markedene viste $32.700 per dag for VLCC skipene og $27.700 for Suezmax tankerne. Begge tallene er kraftig forbedring fra foregående kvartal. Cash breakeven ratene for resten av 2014 er ca. $25.200 hhv. $17.800 per dag.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-21 var 16.593 tonn (15.695 tonn uken før) til pris kr. 39,37 (40,28) per kg. I samme uke i fjor var prisen kr 43,81.

First International Corporation skriver om “the shipping recovery that never arrived” og sier “as we approach midyear 2014, shipping’s economics remain stuck in the doldrums will little or no recovery in sight”. Unntakene er gass (LPG og LNG). Mange selskaper er konkurs, og de tyske KG fondene er nesten forsvunnet med enorme tap for tyske shipping banker. Det hjelper ikke at “nye penger” i form av egenkapital og obligasjoner gambler på skipsverdiene. Shipping selskapene er de som performer verst på New York børsen. Det er ingen tegn på etterspørselsøkning bortsett fra i gassektoren, og utviklingen i USA gir negativ effekt for råoljetransportene. Nye rørledninger mellom Russland og Kina avhjelper ikke situasjonen, heller ikke “fracking” i Europa. USA vil redusere importen av råolje med minst 50% innen de neste 10 årene.

Tank flåteveksten nesten i null. Netto flåtevekst siste 12 måneder per ende mai var på 0,4% - på samme tid i fjor var 12-måneders veksten 3,6%. Bulk carrier netto flåtevekst holder seg omtrent uforandret på 5,8% år/år. For ett år siden var tallet 8,4%.

Råolje eksporten fra Midt-Østen Gulfen står for nesten 50% av de totale sjøgående råoljetransportene. Største avskiper er Saudi-Arabia med ca. 7,3 mill. fat/dag i 2014. Men årlig økning har ikke vært på mer enn 0,6% kumulativt de siste ti årene. Økning innen den petrokjemiske sektoren i regionen har ført til 4% årlig vekst i transportene innen regionen for den samme perioden. (Clarkson).

Olje eksporten fra terminalene i Sør-Irak ventes å nå ny ‘high’ i mai etter å ha ligget hittil i mai på 2,6 mill. fat/dag, etter eksport på 2,5 mfd i april. Iraks sjøverts eksport ventes øke med 10% i 2014 til 2,6 mfd. Regjeringen har imidlertid høyere ambisjoner.

Italienske Eni har vunnet frem overfor russiske Gazprom slik at det skal brukes spot markedets gass priser i stedet for oljeindekserte priser som har vært tilfellet frem til nå. Flere kjøpere har brakt gasspris-saker til voldgift for å få forandret de oljebaserte gassprisene. Forandringen kan føre til euro 506 mill. i forbedring av Enis driftsresultat.

China Development Bank (CDB) har fått rettens medhold til å fryse RMB510,9m ($81,62m) bank depositum tilhørende Nanjing Tanker Corporation (NJTC). NJTC skylder CDB $83,97m og var ikke i stand til å tilbakebetale lånene grunnet tap og mangel på likviditet. Selskapet er Sinotrans & CSC Groups tanker shipping arm.

Costa Concordia skal resirkuleres i Genoa etter at flere havner fra forskjellige land har gitt bud på skipet. Norge var blant disse. Ifølge Il Sole 24 Ore kan imidlertid andre havner i Italia også være i bildet. Et konsortium bestående av Saipem og Genoa-baserte Mariotti og San Giorgio har vunnet oppdraget. Re-floating skal starte 20. juli ifølge rederiet.

Om utbredelsen av “Ebitda” (earnings before interest, tax, depreciation and amoritsation). FTs Lex Column: “If dropping ‘Ebitda’ into cocktail party conversation makes you feel like a globetrotting financier, there is something you should know: It makes you sound like a MBA twit-clone with a Hermès tie and two brain cells.”

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).