- 60 prosent av båtene vi bygger er til havbruk
Nor-Fishing: Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) bygger fartøy som aldri før for havbruksnæringen, og hele 60 prosent av oppdragene deres bygges nettopp for denne bransjen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Åsmund Sørfonn, produksjonssjef ved FMV forteller Kyst.no og Skipsrevyen at det har vært en stor satsing for Fitjar Mekaniske Verksted innenfor havbrukssektoren.
- Vi har bygget over 30 katamaraner, mange fôrflåter, brønnbåter, og vi har hatt en god del serviceoppdrag også. I tillegg har vi nå begynt med prosessbåter, forteller han.
Sørfonn påpeker at de driver med masse spennende om dagen.
- Vi jobber nå med brønnbåten «Hordagut» for det nyoppstartede selskapet Hordalaks, som er et samarbeid med fem forskjellige oppdrettselskap. Så langt holder vi på med ingeniørarbeidet, men skal starte byggingen om kort tid.
Sørfonn har jobbet i Fitjar Mekaniske Verksted i 21 år og sier at det har blitt en betydelig økning i oppdrag for havbruksnæringen de siste årene.
- Ganske ekstremt
Produksjonssjefen understreker at det ikke er blitt bygget så mange prossessbåter enda globalt, og at det er en viktig satsing for verftet.
- Det er ikke bygget så mange av dem i verden, så det at vi har bygget fire slike båter hos oss er ganske ekstremt.
Han mener båtene skiller seg ut ved at de bløgger fisken når de tar den ombord, så blir den levert ferdig bløgget. En slik båt, påpeker han krever en god del teknologi om bord. Han legger også til at selskapet har en optimal plassering i Hordaland.
- Vi ligger midt i smørøyet med tanke på alt av oppdrett i området, sier produksjonssjefen med et smil.
Mange fordeler med prosessbåter
Verftsdirektør Hugo Strand er også å finne på Nor-Fishing og er travelt opptatt med møter med kunder, men tar seg tid til en liten prat.
- Prossessbåter er en viktig del av fremtiden vår, og når det kommer til transport fra merd til land, så har vi veldig troen på slike fartøy. De er også mye billigere for oppdretterne eller kunden å kjøpe.
Brønnbåter mener han fortsatt kommer til å ha en stor rolle, men påpeker det er mange fordeler med prosessbåter.
- Den største forskjellen er at prosessbåtene transporterer 70 % fisk og resten vann, noe som gjør operasjonene mye billigere, sier den travle verftssjefen, før han stikker i ett nytt møte.
Økt antall ansatte
Verftet har økt antall ansatte den siste tiden, og mange av disse jobber mot havbrukssektoren.
- De er 90 faste ansatte, og når det er oppdrag er det masse innleide personer også, som oftest er det rundt 250 mann på området, sier produksjonlederen.
Når verftet leier inn folk prøver selskapet å satse på lokale folk. De har for tiden fem lærlinger i arbeid. Fitjar Mekaniske Verksted har for tiden også ni kvinnelige arbeidere i sin virksomhet.