Napier inngår enda en nybyggingskontrakt med FMV
Napier og FMV (Fitjar Mekaniske Verksted) har signert design- og byggekontrakt på en prosessbåt, som skal leveres mai 2019.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten får byggnr og FMV 43 designes og bygges komplett i Norge. Overlevering er avtalt til mai 2019.
Fartøyet er av type HFMV P43-400 v2, og har hoveddimensjoner 42.9 x 11 x 4.9 m LxBxDriss. Den har også en RSW tankkapasitet på 400 m3, ifølge en pressemelding.
FMV43 har designbetegnelsen HFMV P43-400 v2, og er et fellesprosjekt mellom Napier, Heimli og FMV.
I juni 2017 inngikk FMV – Napier design og byggekontrakt på FMV39 «Taupo» som nå er under bygging på Fitjar, og skal leveres i november 2018. Rederiet har inngått 5 års befraktningsavtale og kontraherer nå båt nr. 2.
- I forhold til brønnbåter som har vært nærmest enerådende i Norge har prosessbåt en del fordeler, skriver FMV.
De mener båtene kort oppsummert kan gi bedre biologisk sikkerhet, økt fiskevelferd, redusert tap som følge av transport og ventemerd, samt betydelig lavere bygge- og driftskostnader for samme transportkapasitet.
- Disse fordelene, samt framtidige skjerpede krav fra myndigheter til fiskevelferd og hygiene, gjør prosessbåter til et svært egnet redskap innen framtidas oppdrettsnæring.
Napier opplyser at de gleder seg over å komme i gang med enda et nybyggingsprosjekt av HFMV design på Fitjar og forsterker den offensive satsingen på prosessbåter.
Om selskapene:
- Heimli AS er et designselskap på Fitjar i Sunnhordland. Her er designtradisjonene betydelige, og Heimli bygger videre på dette fundamentet. Selskapet har også et kontor i Stettin, Polen. I samarbeid med FMV har Heimli utviklet en serie arbeidsbåter, fiskefartøy, brønnbåter, spesialfartøy og nå også en serie prosessbåter.
- FMV (Fitjar Mekaniske Verksted) er et skipsverft på Fitjar. Verftet har ca. 80 ansatte og er trolig mest kjent for bygging av havgående fiskefartøy og arbeidsbåter, men har også bygd offshorefartøy og spesialfartøy.
- Napier AS er et rederi med tilholdssted på Bømlo. Rederiet driver prosessbåten «Tauranga» og har pt.16 ansatte, men antallet kommer til å stige betydelig framover.