«Nordkinn» oppgraderes og bytter navn til «Rotsund»
Fartøyet «Nordkinn» skal til Halsnøy Dokk for oppgradering og installasjon av losseanlegg for fiskefôr, samtidig som NTS Shipping flagger fartøyet hjem.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
80 meter lange «MS Nordkinn» er bygget som et kjøl- og fryseskip i 2006. Siden 2017 har fartøyet gått i fraktfart langs Norskekysten til og fra kontinentet, blant annet med frossenfisk. NTS Shipping AS, som fra før av har avtaler om fôrfrakt med Ewos, tilpasser nå fartøyet med losseanlegg for fiskefôr.
I en pressemelding opplyser selskapet de i dag har besluttet at ombyggingen skal skje ved Halsnøy Dokk i Kvinnherad kommune.
Ombyggingsarbeidet er forventet å starte uke 17.
Les også: Fôrbåter og fôringsanlegg er en nisje Halsnøy Dokk har siktet seg inn på
Multi Maritime, som har tegnet båten tidligere, står for design av ombyggingen. Losseanlegget leveres av danske Fjordvejs Maskinfabrik AS.
Lastekapasiteten blir på ca. 2000 tonn. Lossekranen får en rekkevidde på 28 meter, og lossesystemet har en kapasitet på ca. 150 tonn fiskefôr i timen.
Bygger om fartøyet
- Vi skal fortsatt levere fryselast langs Norskekysten, men bygger om Nordkinn slik at båten også kan frakte fôr til oppdrettsnæringen, forteller daglig leder Bjarne Johannessen i NTS Shipping.
«Nordkinn» bytter også navn til «Rotsund» etter ombyggingen.
Midtskips får fartøyet en ekstra thruster fra Brunvoll på 700 kW, mens selve DP-systemet leveres av Marine Technologies. Fartøyet oppgraderes dessuten med ny og større akselgenerator fra MAN Energy Solutions på hele 2000 kW. Denne forsyner hele skipet med strøm, og gir både bedre driftsprofil og ekstra driftssikkerhet. El-installasjonene utføres av Elmarin.
Fsartøyet har fram til nå seilt under færøysk flagg.
- Når vi nå ekspanderer innen fôrfraktsegmentet, er det en god anledning for heimflagging, sier Johannessen.