GMV overleverte sin fjerde katamaran til Lovundlaks
Grovfjord Mek. Verksted har nylig overlevert arbeidsbåten «Salthammer» til oppdrettsselskapet Lovundlaks. Dette er bygg nr. 165 levert fra verftet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Dette er den fjerde katamaranen GMV har levert til oss og så langt også den største. Med sine 14,99 m x 8,4 m er den noen desimeter bredere enn både «Lunderøy» og «Svenningen», men skal allikevel akkurat få plass i slipvognen til Jakobsen Mek. Verksted på Sleneset, opplyser Lovundlaks på Facebook.
Lovundlaks sin nye arbeidsbåt er 14,98 meter lang og 8,4 meter bred. På turen fra Grovfjorden og til Lovund seilte fartøyet med like i overkant av 10 knop.
«Salthammer» skal stasjoneres på Nesøya og være tilknyttet lokalitetene Korsvika og Måvær som begge ligger utsatt til for vind og vær. Det er en stor og tung lokalitetsbåt, og selskapet håper størrelsen og utrustningen skal gjøre arbeidet både trygt, effektivt og komfortabelt året rundt.
Båten er oppkalt etter den 76 fot store fiskebåten «Salthammer» som Karlof, Haltan og Torvald Thomassen fra Lovund eide. Etter endt tjeneste på Lovund fortsatte «Salthammer» som skolebåt på Meløy Vgs. til den for noen år siden ble erstattet av ny båt. Omtrent samtidig som gamle «Salthammer» gikk inn i historiebøkene for godt, så kom nye «Salthammer» til Lovund, opplyses det.
Godt utstyrt
Kranen er en Palfinger PK 50002 med 20,5 meters arm. Kranen har vinsj, radiostyring og sentralsmøresystem. Nedgang til styrbord skrog er i kranfundamentet. På dekk har oppdrettsselskapet fått laget et eget skap for oppbevaring av fôr til rensefisk, spraykanner, stamper, koster og annet utstyr de ikke vil ta inn i dekkshuset.
Båten har to stk Nogva Scania DI13 på 500 hk hver, og Nogva HC258 gir. Aggregatet er Nogva Nanni QLS32T, på 29,3 kVa. Det er også 2 stk 80 hk sidepropeller montert forut i babord skrog.
På dekk har oppdrettsselskapet fått installert 3 nokker, en på 5 tonn og en på 3 tonn. Utformingen av nokkene med pedaler, andøvere og pullerter er nøye gjennomtenkt og fin justert etter erfaringene oppdrettsselskapet har gjort seg på de andre båtene.
GMV har laget en førerplass på båten som er ryddig og oversiktlig, her kan du enkelt nå de viktigste bryterne selv om det er både mørkt og dårlig vær. Mindre viktige instrumenter og sjenerende lyskilder er fjernet fra synsfeltet til føreren. Båten har samme navigasjonspakke som Solbryn (GMV bnr. 146), dvs. Olex kartmaskin, Simrad NSS12 EVO «multimaskin», Simrad Autopilot, styring på joystick osv. I tillegg til blindsonen bak på babord side er også maskinrommene kameraovervåket, opplyser Lovundlaks.