«Norwegian Gannet» tester nå ut slaktemetoden ved Sekkingstads ventemerder og salgssjef Jannicke Sekkingstad ser frem til å få sendt av gårde den første fisken. Foto/video: Jannicke Sekkingstad.

Mener det vil bli lettere å selge fisk med «Norwegian Gannet»

«Norwegian Gannet» tester nå ut den nye slaktemetoden. Salgsdirektør Jannicke Johansson sier at for eksportselskapet blir det nå lettere å eksportere og selge fisken, da hun mener Havline-metoden medfører bedre fiskevelferd, mindre miljøutslipp og bedre kvalitet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

«Norwegian Gannet» ligger nå inne ved Sekkingstads ventemerder ved slakteriet deres på Skaganeset.

Der testes Hav Line-metoden om bord i fartøyets fabrikk, og mannskapet og Sekkingstad-ansatte har i flere dager lastet om bord fisk som har gått gjennom det nye systemet. Les mer om båten her. 

Jannicke Sekkingstad Johansson, salgsdirektør i Sekkingstad AS sier til Kyst.no at det er spennende tider for deres salgsteam. 

Jannicke Sekkingstad Johansson, salgsdirektør i Sekkingstad er svært glad for at Norwegian Gannet nå er i gang med testing av slaktemetoden fra merdene deres, og sier det er svært spennende for dem som eksportselskap. Foto: privat.

- Vi er utrolig spente, og ser frem til å få den første fisken ut i markedet. Så fremt vi får den kvaliteten testene så langt har vist, vil fisk fra «Norwegian Gannet» være fortrukken blant kundene. For oss betyr det at vi får en konkurransefordel, opplyser hun. 

Kundene påpeker hun er veldig optimistiske.

- De snakker om fiskevelferd og miljø, og setter derfor stor pris på at vi gjør denne satsingen med «Norwegian Gannet», der vi har mindre håndtering av levende fisk. Ettersom fisken slipper å gå fra merd til båt til båt til ventemerd og så inn til slakteri/anlegg igjen.

Les også: Bli med om bord i «Norwegian Gannet»

Fartøyet går rett til lokalitetene og pumper fisken direkte til fabrikken om bord, hvor den bedøves, avlives, sløyes og tas over på RSV-kjøletanker og blir losset til landanlegg i Danmark.

Ferskere laks til kunden

Både «Norwegian Gannet» og pakkeriet i Hav Line prosessing (pakkeriet i Hirtshals) har stor kapasitet. Båten slakter 100 mt per time og pakkeriet pakker 60-70 mt i timen.

- Med lossing i Danmark og den kapasiteten anleggene har, er kunder bare timer fra å få dagsfersk fisk, sier Johansson, og påpeker det har aldri vært mulig før. 

Det har skjedd store endringer i lakseindustrien de siste årene, og hun mener mye mer venter oss i framtiden.

- Landbasert oppdrett blir mer og mer aktuelt, og da særlig i områder der de har mindre tilgang på vann. Det betyr at ferskere laks vil være mer tilgjengelig. For Sekkingstad er det viktig at vi viser våre kunder at vi tør å satse på fremtiden, vi skal være innovative og utvikle oss, slik at vi skal kunne levere fisk av topp kvalitet, med fokus på fiksevelferd, miljøvennlig og samtidig kunne konkurrere med laks som blir produsert rundt om i verden, utdyper hun.

«Norwegian Gannet»:

  • Er verdens største slaktebåt.
  • Den er eid av rederiet Hav Line Gruppen AS hvor familiene Haugland og Sekkingstad er aksjonærer.
  • Fartøyet er 94 meter lang og 18 meter bred. Det veier 4000 tonn og har syv dekk.
  • Gannet har 14 sløyemaskiner som kan sløye 25 fisk i minuttet.
  • Kan pumpe 100 tonn fisk i timen.
  • Den er utstyrt med ti RSV-tanker og en marsjfart på 18 knop.

Mindre miljøbelastning

Fra anlegget i Danmark påpeker hun det er kort vei til de store prosesskunder. De vil nå kunne motta fisken i kar framfor kasser.

- Det har vi også gjort fra Norge tidligere, men logistikken med å få karene i retur er mer krevende og kostbar enn retur til Danmark, opplyser Johansson.

Denne metoden sier hun medfører mindre bruk av isopor. I tillegg gjør det at kundene slipper å ta fisken ut av kasser, og kan heller kjøre karene rett i prosess.

«Norwegian Gannet» ble døpt i Bergen i november, og skal være i drift i løpet av desember. Klikk for større bilde. Foto: Ole Andreas Drønen/Kyst.no.

Betaler det samme for laks og is

En utfordring for eksportselskapet har vært høye sjøtemperaturer om sommeren. Med dagens system, så er det ikke nok holdetid i kjøleanlegget til at temperaturen kommer lavt nok.

- Løsningen i dag er å bruke mer is i en kasse. Midt på sommeren må ismengen ofte dobles. For fisk som skal gå med flyfrakt er dette svært lite gunstig. Vi betaler samme fraktpris for isen som for laksen. Det er kostbart og svært lite miljøvennlig, sier Johansson til Kyst.no.

Med Norwegian Gannet skal de redusere antall trailere som går rundt på norske veier med minst 2600 trailere i året med fisk. I tillegg kommer biler som frakter kasser og annet utstyr til fabrikken.

- Fotavtrykket redusere med 48 prosent, sier hun fornøyd.

Kundene mener hun bare ser fordeler med Hav Line-metoden, og peker på blant annet matvaregiganten Tesco i England som stadig stiller strenger krav til fiksevelferd og fotavtrykk.

- Våre kunder møter stadig strenger krav til både dyrevelferd og Co2 utslipp. Hav Line metoden gir ett meget godt bidrag og kundene våre sier vi tar ett stort steg i riktig retning. Denne metoden vil gjøre det lettere for våre kunder å imøtekomme sine kunders krav, opplyser hun.

«Norwegian Gannet» ligger nå inne ved Sekkingstads ventemerder ved slakteriet deres på Skaganeset. Klikk for større bilde. Foto: Jannicke Sekkingstad Johansson.

Kvalitet alfa og omega

Johansson sier at for dem er kvaliteten på produktet det viktigste.

- Kunden husker fiskens dårlige kvalitet mye lengre enn de husker den høye prisen, legger hun til.

Med Hav Line metoden får selskapet kjølt ned fisken til lavere temperaturer enn hva de får gjort i dag.

- Lavere temperaturer medfører at bakterieveksten vil reduseres og fisken får lengre holdbarhet. Laks er ferskvare, hver time ekstra holdbarhet gir et produkt av bedre kvalitet til konsumentene. Slakting ved merdkanten vil reduserer stressnivået til fisken, som igjen vil gi en bedre kjøttkvalitet, sier salgsdirektøren.

Nye marked

Når det gjelder nye marked mener Johansson at med alle de fordelene Norwegian Gannet presenterer, så vil eksportselskapet kunne fronte nye markeder med større sjanse for suksess, spesielt da med tanke på land som ønsker sushikvalitet på laksen.

Når de får sendt av gårde den første fisken sier hun er enda uvisst.

 - Vi venter på avgjørelsen fra HavLine, men er klar til å starte opp så snart de gir klarsignal. Så vi står jo egentlig og tripper og er svært spente på det som skal skje. Vi håper jo på å få sendt av gårde fisk i løpet av desember, men er innstilt på at det også kan bli på nyåret, sier hun avslutningsvis.

Les også disse sakene vi har hatt om fartøyet: