Starter hevingen av «Seikongen» i dag
Et forsøk på å heve brønnbåten «Seikongen» og få den flytende, starter endelig etter at tidligere forsøk har blitt forhindret av dårlig vær.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Prosessen med å få båten flytende igjen er estimert til å vare i syv dager. Etter dette vil personell fra den chilenske marinen inspisere skipets rom som en del av den administrative undersøkelsen myndighetene skal utføre, melder Kyst.no sitt søsternettsted Salmon Expert.
«Seikongen» som er bygget i Hong Kong, ligger nå på siden, og stikker delvis opp av vannet. Tiltak for å få rettet opp skipet var planlagt å starte klokka 8:00 lokal tid i dag.
Castro-områdets maritime guvernør, Héctor Aravena, sier at arbeidet involverer festing av kjeder til fartøyet og annet som er nødvendig for å starte prosessen med å få rettet opp båten.
Høyvann
- Rettelsen anses å starte mellom klokken 11 og 12 på torsdag. Dette er på bakgrunn av at denne tiden er gunstig for å få utført arbeidet med tanke på vann-nivået. Vi estimerer at hvis alt går som planlagt, bør dette arbeidet vare mellom tre og fire timer for å kunne oppnå full rettelse av skipet, forteller Aravena, som legger til at operasjonen er avhengig av gode værforhold.
Han sier også at operasjonen er svært delikat og vil bli overvåket steg for steg.
- Vi vil ha et stort marinepersonell og flere spesialister fra Valparaiso har kommet for å styrke arbeidet på alle fronter. I tillegg har vi sammen med firmaet som er ansvarlig for båten, analysert alle ulike variabler og sett på ulike situasjoner som kan oppstå, og hvordan de på best mulig måte kan løses innen for den tidsrammen vi har, sier han.
Sakte arbeid
Når rettelsen er fullført, vil neste steg bli å få båten flytende.
- Dette skjer nok dag nummer to. Arbeidet med dette vil gå sakte, fordi du må trekke ut vannet fra rommene og pumpe det over til en båt som kommer til å ligge ved siden av. Denne prosessen varer ca. syv dager, og når selskapet garanterer oss at båten er i stabil og sikker tilstand, vil personellet gå ombord for å foreta de nødvendige inspeksjonene, som er gjenstand for den undersøkelsen som finner sted.
Etter dette vil fartøyet være klart for å starte slepingen til Talcahuano havn. Det har blitt utviklet en slepeplan for dette, som vi må sørge for overholder alle kravene i forskriftene og de spesielle kravene som vi pålegger, slik at dette blir en sikker overføring.