Utviklet første hydrogenbåt for havbruksnæringen
Skipsdesignerne i Kvernevik Engineering i Sandane, står bak designet av arbeidskatamaranen som har fått hydrogentank på taket.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipsdesignerne i Kvernevik Engineering i Sandane står bak designet av den 15 meter lange og 11 meter brede arbeidskatamaranen som skal gå til Osland Havbruk. Prosjektet er ett av åtte, som har fått grønt lys i en storsatsing på hydrogen-teknologi.
- Vi har vel om lag 100 oppdrettskatamaraner på samvittigheten siden oppstarten i 1995, dette er første gang vi designer en båt med integrert hydrogendrift, sier Edgar Kvernevik, daglig leder i Kvernevik Engineering til Skipsrevyen.
Nå som første fase av prosjektet er gjennomført er det på tide å gå mer detaljert inn på designet og kalkyler for kostnader. Solund Verft har blitt forespurt om pris for bygging av fartøyet.
- Prisen blir naturligvis noe høyere enn et konvensjonelt fartøy men prisene kommer ned etter hvert, sier Kvernevik.
(Teksten fortsetter under skissen).
- Nybrottsarbeid for juristene
Gjennom prosessen har skipsdesignerne samarbeidet tett med kunde, Greenstat, som eksperter på hydrogen, Hydrogenregion Sogn og Fjordane og Sjøfartsdirektoratet. – Det er jo en del nybrottsarbeid som må gjøres på regelverkssiden. Det å utvikle et fartøy som går på hydrogen er en ting, men så må det juridiske også være på plass.
Kvernevik påpeker også at staten må komme på banen og ta initiativ til å rulle ut infrastruktur for bunkring over hele landet, dersom fremtidens skipsfart skal gå på hydrogen.
Oppdrettselskap skal produsere hydrogen
Han forteller videre at en viktig grunn til at akkurat Osland Havbruk er en del av prosjektet, er at de som en del av utviklingsprosjektet skal bygge sitt eget hydrogenproduksjonsanlegg.
Av de totalt åtte hydrogenprosjektene som er under oppseiling i Sogn og Fjordane er seks av det maritime slaget. Utover arbeidsbåten til Osland, jobber en lokal oppdretter med hydrogen i energisystem for oppdrett, Hyen-verftet Brødrene Aa med hurtigbåt, Fjordbase i Florø med hydrogen bunkring i havn, og selskapet Hydrowave jobber med å fremstille hydrogen av bølgekraft.
Verdens første hydrogendrevne ferge, som en del av Pilot-E programmet, er ventet på vannet i Ryfylke i løpet av 2021.