Johnson Marine kjøper nytt servicefartøy
I likhet med den doble leveransen i 2014, velger Johnson Marine Ltd. også i 2018 fra Moen Marins produktkatalog med katamaraner. Mens de forrige NabCat’ene var 13,5-metringer, velger Johnson Marine Ltd. litt større katamaran denne gangen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skottlands største service- og brønnbåtoperatør har inngått kontrakt om leveranse av et nytt servicefartøy fra Moen Marin AS. Det Shetland-baserte service- og brønnbåtrederiet Johnson Marine Ltd. har tidligere valgt servicefartøyer fra Moen Marin AS som arbeidsverktøy i de barske farvannene rundt den britiske øygruppen.
Daglig leder Ivor Johnson i Johnson Marine sier at det nye fartøyet er en del av selskapets vekststrategi og servicetilbud til den voksende havbruksindustrien på Island.
– Moen Marin leverer fartøyer av høy standard, som byr på gode fasiliteter og en trygg arbeidsplattform for våre mannskaper. Vi har gjennom flere år utviklet gode relasjoner med den norske leverandøren. God service og oppfølging gjør at vi kommer til å videreføre samarbeidet med Moen Marin, sier Ivor Johnson.
Det nye fartøyet, som planlegges levert våren 2019, er en NabCat 1498/1000 MD. Med sine to etasjer har den 14,98 meter lange og 10 meter brede katamaranen et stort og trygt arbeidsdekk, samtidig som den gir svært komfortable mannskapsfasiliteter. Fartøyets dimensjoner gir plass til to dobbeltlugarer og en enkellugar i tillegg til salong, bysse, garderobe og sanitærrom. Det rommelige rorhuset i andre etasje, byr på svært god, 360-graders oversikt.
NabCat 1498/1000 MD blir bygget i aluminium i henhold til DNV Nordisk båtstandard, og er utviklet og utrustet for trygge operasjoner i havbruksnæringa. De brede skrogene gir god stabilitet og oppdrift, helsveisede spant gir økt styrke. Maskinrommet er helisolert, tilfredsstiller brannklasse A og har automatisk brannslokking. Alle innvendige rekker er helkledde. Dette gir enkelt renhold og desinfeksjon.
To Nogva Scania DI 13-motorer med en samlet effekt på 1.000 hk sørger sammen med Nogva-gir, vridbart propellanlegg og to sidepropeller fra Petter Marine for tilstrekkelig kraft og gode manøvreringsegenskaper. Navigasjon og kommunikasjon leveres av Furuno. På dekk er fartøyet utrustet med to kraftige Palfinger-kraner, én akter styrbord og én forut styrbord på hhv. 62 tm og 32 tm, med 20 meters rekkevidde, radiostyring og påmontert vinsj på hhv. 6,5 tonn og 3,5 tonn. Capstanene på 8 og 3 tonn er utstyrt med fotpedal og nødstopp, mens Parker-pumpene forsyner de hydrauliske systemene.