«Volt Harvest» - Nytt flaggskip innen slaktebåter
Remøy Management presenterte onsdag deres nyeste båt «Volt Harvest», som skal være klar i 2020.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet «Volt Harvest» er designet av SALT Ship Design, og skal utrustes med komplett Stun & Bleed og kjølelinje fra Optimar, for å avkjøle fisken under transport til pakkeriet.
Båten er designet med flere funksjoner som selskapet mener skal overgå lignende fartøy.
De påpeker at «Volt Harvest» er et lite fartøy med stor kapasitet i forhold til fartøyets størrelse.
Operasjonsleder Robert Søviknes i Remøy Management sier til Kyst.no at man med dette fartøyet vil få et forutsigbart slaktevolum på fisken man slakter og redusert svinn, samtidig som det blir mye mindre fare for smitte.
- Jeg vil si at det er et fortrinn kvalitetsmessig. Planen er at det skal byggest en serie på tre båter, der den første leveres i 2020, sier Søviknes.
Han kan på dette tidspunkt ikke avsløre hvilket verft som bygger båten.
Sikker håndtering av fisk
Slaktebåten er topp moderne når det gjelder teknologi og vil sørge for sikker drift for fisk, kunder og mannskap.
Spesielle egenskaper på fartøyet er:
- To komplette Stun & Bleed linjer for høy kapasitet og redundans
- To RSW-system med stor kjølekapasitet og for å ha redundans
- Automatisk rengjøring av RSW-tanker og rør.
«Volt Harvest» vil ha en lengde på 28,5 meter og en bredde på 10,8 meter. Båten kan huse et mannskap på syv personer. Den har tre kraner, tre gangspill/capstans og to fortøyningsvinsjer.
Stund & Bleed-systemet er koblet til en digital skybasert plattform.
- Vi vil installere en omfattende sensorpakke inn i systemene våres for å logge så mange variabler som mulig under fiskehåndteringen. I tillegg registrerer vi alle kjente fiskehelse data, som for eksempelvis vær, etc for hver behandling for å få et bredere bilde, skriver selskapet på sin hjemmeside.