Sølvtrans rederiet sitt nye fartøy Ronja Storm som er under bygging, vil bli verdens største brønnbåt og skal operere i Australia. Foto: Havyard.

Sølvtrans vil øke kapasiteten betraktelig

Med fire nye fartøy vil Sølvtrans øke kapasiteten med 14 300 kubikk til neste år. Et av de nye fartøyene blir verdens største brønnbåt. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sølvtrans:

  • Selskapet ble stiftet i 1986 av reder Roger Halsebakk, og er verdens største brønnbåtrederi. 
  • Hovedkontoret ligger på Skansekaia midt i Ålesund sentrum.
  • Selskapet har 300 ansatte og 21 fartøy. (fire nye båter er under bygging)

Samfunnskontakt Harald T. Nesvik påpeker at rederiet opererer mye internasjonalt, selv om deres hovedaktivitet er knyttet til det norske markedet. Sølvtrans har for tiden blant annet en del aktivitet “down under”, hvor selskapet opererer for Huon Aquaculture i Tasmania.

Harald T. Nesvik, samfunnskontakt i Sølvtrans sier selskapet har over 300 ansatte, og skal vokse enda mer neste år da selskapet skal få fire nye fartøy. Foto: Sølvtrans.

- Vi har per i dag ett fartøy der nede som opererer i en åtte årskontrakt, opplyser Nesvik, og legger til at deres brønnbåter er spesialfartøy som krever høy grad av spesialisert mannskap.

- Dette gjør at vi har en miks av norsk og lokalt mannskap på fartøyene våre der. 

Sølvtrans har per i dag ca. 300 ansatte, men dette vil ifølge Nesvik øke til neste år, da selskapet har fire brønnbåter som skal leveres.

- Per i dag har vi 21 fartøy i drift, opplyser han.  

Verdens største

Markedssjef Robin Halsebakk sier til Kyst.no at selskapets fire nye fartøy  som per nå er under bygging vil øke kapasiteten deres med 14 300 kubikk. 

Brønnbåten «Ronja Storm» er ett av de nye fartøyene som er under bygging. Med sine 116 meter i lengde og 23 meter i bredden er båten unik når det gjelder størrelse. 

- Fartøyet skal også operere i Tasmania i Australia, og sendes nedover neste høst og skal gå inn i en 10- årskontrakt med Huon. «Ronja Storm» blir verdens største brønnbåt, og skal i all hovedsak brukes i forbindelse med AGD-behandling. Dette gjøres ved bruk av ferskvann, sier Nesvik.

Konsernsjef og reder Roger Halsebakk har siden 1986 bygget opp Sølvtrans til å bli verdens største brønnbåtrederi. Her er han avbilde på hovedkontoret i Ålesund, sammen med en modell av deres nye fartøy Ronja Storm som er under bygging hos Havyard. Foto: Sølvtrans

Skal produsere eget ferskvann

Fartøyet bygges av Havyard og er konstruert slik at den skal produsere eget ferskvann ombord. Kapasiteten er til fartøyet 7.450 kubikkmeter. I tillegg skal båten kunne ta med seg 5.000 kubikkmeter ferskvann.

Les også: Norwater fikser ferskvann på «Ronja Storm»

Konsernsjef Roger Halsebakk har tidligere uttalt i en pressemelding at den store kapasiteten er en stor fordel og vil stresse fisken mindre.

- Det igjen gir både bedre kvalitet på fisken og kortere avbrekk i veksten for fisken.

Tasmania er kort på ferskvann både når det gjelder kvalitet og tilgjengelighet. Dette løses gjennom utstyr i det nye Havyard-designet som kan produsere nesten 17 millioner liter ferskvann om dagen.

500 millioner 

Planlagt overlevering av “Ronja Storm” er i juni 2019, og den vil koste omlag 500 millioner kroner.

Brønnbåten «Ronja Explorer» er også for tiden under bygging ved et verft i Tyrkia, og skal utrustes ved Aas Mek. Verksted på Vestnes. Denne vil etter avtalen leveres i april 2019.

I tillegg bygges “Ronjafisk II” hvor overlevering er satt til september 2019.