Kvitsøy Sjøtjenester vil transportere fem millioner rensefisk i år
Kvitsøy Sjøtjenester sin største inntekt er rensefisktransport. Nå vil selskapen øke aktiviteten sin og satse på flere markeder.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bjarte Espevik som er daglig leder i Kvitsøy Sjøtjenester forteller 2017 var et godt år.
Selskapet hadde i fjor en omsetning på 10 millioner kroner, to millioner opp fra 2016. Driftsresultatet var uendret på 2 millioner kroner i 2017, mens driftsmarginen gikk ned fra 27 % i 2016 til 16 % i 2017.
- Vi er fornøyd med fjorårets resultater. Men det er også nødvendig med et bra resultat for å oppnå den satsingen vi gjør i disse dager med nye fartøy, utstyr og kjøp av næringstomt av Kvitsøy kommune, sier han til Kyst.no.
Kvitsøy Sjøstjenester AS har også styrket egenkapitalandelen fra 37 % til 62 %.
Full drift
Årsaken til at selskapet har gått opp i omsetning sier han har sin årsak i det nye fartøyet Scallop Fighter som har vært i full drift i 2017.
- At driftsresultatet ikke har økt, skyldes nok ekstra kostnader knyttet til investeringer som vi ikke hadde tatt høyde for og endringer som ble gjort underveis som kostet med enn forventet, forklarer han..
Året 2018 sier Espevik så langt har vært veldig positivt.
- Det ser bra ut så langt. Vi håper på cirka samme omsetning, men noe mindre driftskostnader, legger han til.
Satser på nye markeder
Markedet beskriver han som ok.
- Men det er også utfordrende når en er avhengig av at kundene våre får til sin produksjon av rensefisk. Problemer hos dem kan fort medføre i store økonomiske konsekvenser for vår drift. Vi har vært heldige med at det er flere kunder og at det hele tiden har vært noen som har en stabil produksjon og ønsker våre tjenester. På miljø - fronten satser vi mot nye markeder og ønsker å tilby våre kunder et enda bredere spekter, forteller Espevik.
Selskapet har så langt i år transportert 2,1 millioner rensefisk fordelt på ca. 200 000 oppdretts - labrus, 100 000 villfisket leppefisk, grasgylt og bergnebb og resten rognkjeks.
- Det er planer om å transporterer mellom 2 - 3 millioner rensefisk ut resten av året. Det blir en total mengde på cirka fem millioner, sier Espevik.
Rensefisktransport og nyinvesteringer
Selskapets ansatte har en variert arbeidshverdag og har mange ulike oppdrag.
- Transport av rensefisk er jo det største vi driver med. Ellers leverer vi alle typer båttjenester og spesielt tjenester knyttet mot miljøundersøkelser som C - undersøkelser ved oppdrettsanlegg, strømmåling, turbiditets - overvåking, ROV - kjøring, profilering med CTD sonde, bløtbunn prøvetaking av alle mulige slag, transport av varer, personell etc.
- Har dere gjort noen investeringer i år som kan påvirke regnskapet for 2018?
- Ja, vi har kjøpt en ny ROV, et nytt fartøy, samt utstyr til miljøundersøkelser og kjøp av tomt. Fartøyet Scallop skal opp på land og kappes i 2. Den skal forlenges med 2 meter ved Ymas på Kvitsøy. Dermed vil vi kunne doble kapasiteten ombord med rensefisk.
Les også: 60 000 rognkjeks - 600 nautiske mil - 60 timer
Fartøyet er planlagt skal være klart til vinteren/ vårsesongen 2019. Espevik sier de også har kjøpt en westcruiser 24 som skal erstatte scallop mens den er på land.
- Denne vil utelukkende bli brukt til miljøundersøkelser. Vi vurderer også kjøp av et mindre fartøy til bruk ved våre oppdrettslokaliteter på Kvitsøy hvor vi dyrker kamskjell og østers.
Etterlengtet næringstomt
Esepvik forklarer at de også er i gang med å signere avtale om kjøp av næringstomt av Kvitsøy kommune.
- Dette gleder vi oss veldig over. Spesielt fruene i huset gleder seg til kjelleren skal tømmes for div utstyr etc. som tilhører selskapet, sier han med et smil.