To skritt frem og ett steg tilbake for Finnøy Fisk
Rogalandsbedriften tar et lite skritt tilbake, etter flere år med eventyrlige økonomiske resultater.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Finnøy Fisk har over de siste årene levert svært gode resultater økonomisk.
Med sine to konsesjoner har Finnøy-selskapet stort sett levert driftsmarginer på over 50 %, noe som ble toppet i 2017 da de hadde en inntekstvekst fra 44 til 74 millioner kroner, og med et driftsresultat som økte fra 27 til 50 millioner, endte de på en driftsmargin på vanvittige 67 %.
I 2018 har selskapet hatt en betydelig lavere omsetning, fra 74 millioner i 2017 til 42 millioner i fjor. Driftsresultatet deres ble også redusert fra 50 millioner kroner til 20 millioner kroner i 2018. Likevel har Finnøy Fisk en driftsmargin på hele 47 % og de sitter igjen med et overskudd på 15 millioner kroner.
Jeg tviler på at det noen gang har eksistert personer som har benyttet salt til grøten, men dersom Finnøy Fisk har lyst på det, så har de råd.
Samdrift med Mowi
Noe av forklaringen på de gode resultatene ligger nok i at de driver samdrift med Mowi i Finnøy kommune. Mowi eier også 45 % av aksjene.
Lokalitetene de driver på har en kapasitet på 4680 tonn.
Daglig leder Kjetil Nåden eier 25 %, mens June Edith Naaden eier vel 20% og Gro Helen Flesjå eier knappe 10 %.
Eierne tok etter 2018 ut utbytte på 15 millioner kroner.
Effektivitet og samarbeid
Kyst.no har forsøkt å få kontakt med daglig leder Ketil Nåden, men har ikke lykkes. Tidligere har han forklart overfor Kyst.no at de gode resultatene skyldes en effektiv drift med optimal utnyttelse av kapasitet og utstyr som de oppnår på grunn av samlokaliseringen med Mowi.
- I tillegg har det mye å si at vi er en gjeng erfarne og stabile folk, og at vi er aktive eiere, har Nåden tidligere uttalt.
Selv har han vært med siden 1978 da han som 16-åring dannet Finnøy Fisk sammen med sin far.
Styreleder i selskapet, kontroller i Marine Harvest, Astrid Hegreberg Skår, har også uttalt at årsaken til de gode resultatene er flere.
- Det er delt mellom gode priser, fokus på kostnader og produksjon, i tillegg til godt samarbeid med samarbeidspartnerne, har Hegreberg forklart.