Nye Musa skal bidra i kampen mot lusa
I noen måneder har Firda Seafood hatt i drift sitt nye transportfartøy «Musa 2», som er en oppfølger av fartøyet «Lusa» som på mystisk vis fikk endret navn til «Musa». - Det var da vi hadde en festlig sammenkomst med ansatte i sommer at Lusa ble Musa. De siste årene føles det som om oppdrett er blitt en bigeskjeft, mens lusebekjempelse er blitt hovedvirksomheten, sier administrerende direktør Ola Braanaas, og legger til at mus tross alt er kjekkere enn lus.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Firda Seafood har fått et nytt transportfartøy som mellom annet skal hjelpe de ansatte å komme raskere ut på merdkanten. Firda-sjef Ola Braanaas sier at fartøyet «Musa 2» vil frakte personell rundt på lokalitetene, og påpeker at det nye fartøyet imidlertid har en forhistorie.
- Det var da vi hadde en festlig sammenkomst med ansatte i sommer at Lusa ble Musa. De siste årene føles det som om oppdrett er blitt en bigeskjeft, mens lusebekjempelse er blitt hovedvirksomheten, sier han til kyst.no.
Det var da bedriften hadde en grillfest at de begynte å drøse om at navnet «Lusa» på en båt gav dårlige vibrasjoner, og Braanaas påpeker at det var da navneforslaget «Musa» dukket opp.
- Det gir jo litt mer lystige assosiasjoner. I løpet av kvelden var det noen som tok affære.
– Da vi våknet neste morgen fant vi båten omdøpt fra «Lusa» til «Musa» . Vi har sterke mistanker om at det må ha vert en av Bakkebrødrene fra brønnbåtselskapet Seistar, men de vil ikke vedstå seg det, forteller han lattermildt, og understreker at det var en selskapelighet.
Siden da har den første båten «Lusa» blitt hetende «Musa», og selskapet valgte så å videreføre Musa-navnet i oppfølgeren.
«Musa 2»
Båten ble hentet hjem til selskapet i Gulen midten av desember i fjor og har allerede gjort en innsats mot lakselus og annet arbeid.
– Det er en enkel og rask bemanningsbåt som skal transportere personell til og fra anleggene, sier Braanaas om båten.
- Båten er en NB PRO 27 levert av det Litauiske selskapet Uab Skorgenes, båten er utrustet med truster i baug og i hekk og med en 290 HK Yanmar med fast aksling. I tillegg til denne har vi ytterligere to båter av samme type i ordre fra Litauen.