Vil bygge opp merkevaren "Fjordørret"
Salgssjef Tore Larsen i Firda Seafood Group sier målsetningen deres fremover er å bygge opp posisjonen til "Fjordørret", og påpeker at prisen for påskeuken ser meget gledelig ut.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Firda Seafood deltok nylig på et strategimøte for ørret, der selskapet sammen med andre aktører håper at gjennom målrettet satsing med Sjømatrådet, vil "Fjord Trout" eller "Fjordørret" som merkevare kunne vokse i etterspørsel verden over.
Les også: Kommer med ny strategi for ørret
- Vi jobber med våre marked på lik linje med andre, det tilsier blant annet kundebesøk og besøk til nye marked der ute, opplyser Larsen til kyst.no.
Vil ikke ha for stor forskjell
Salgssjefen har vært mye på reisefot den siste tiden, og promotert både laks og ørret for Gulen-selskapet.
Han sier det faktum at ørretprisen har vært sterk i det siste er gledelig, isolert sett.
- Samtidig vil vi også at det ikke skal være FOR stor forskjell, siden noen marked "switcher" til laks. Mens andre marked som historisk har vært store ørretmarkeder ikke tar laks inn som substitutt, poengterer han.
Larsen sier at Firda ser at prisen for ørret vil være veldig sterk fremover, og påpeker at prisen for påskeuken ser meget gledelig ut.
Volumnedgang i eksporttallene
Ifølge ferske tall fra Norges Sjømatråd eksporterte Norge 8700 tonn ørret for 680 millioner kroner i første kvartal. Det er en volumnedgang på 53 prosent og en verdireduksjon på 24 prosent eller 217 millioner kroner fra første kvartal i fjor. Største kjøpere av ørret fra Norge i første kvartal var Japan, Polen og Hviterussland
I mars ble det eksportert 3785 tonn ørret for 302 millioner kroner. Det er en volumnedgang på 39 prosent eller 2405 tonn og en verdireduksjon på 3 prosent eller 10 millioner kroner sammenlignet med mars i fjor.