Maria Kivijärvi Heggen er sjømatutsending i Tyrkia og De Forente Arabiske Emirater. Foto: Marius Fiskum/Norges sjømatråd.

Skal introdusere laks og sjømat til De forente Arabiske Emirater

Maria Kivijärvi Heggen elsker jobben som sjømatutsending og har nylig fått et nytt ansvarsområde. I tillegg til Tyrkia som hun har dekket i fire år nå, skal hun jobbe inn mot det nye sjømatmarkedet De forente Arabiske Emirater (UAE), som hun mener er et særegent marked med store muligheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den sprudlende sjømatutsendingen Maria Kivijärvi Heggen er 35 år og kommer fra Karmøy. Med litt humor sier hun for øvrig at det er Rogaland som er det fylket som lander mest fisk i hele Norge, noe hun intenst prøver å formidle til sine kolleger oppe i nord.

Hun har studert i Bergen, Cape Town og Milano og elsker å utforske verden og sporer alltid ned det lokale fiskemarkedet på hver eneste ferietur. Hun har jobbet i Sjømatrådet i snart 4 år (februar 2017) og har hatt Tyrkia som sitt hovedmarked i denne perioden.

Maria koser seg på stand på Seafex messen som nylig gikk av stabelen i Dubai, der hun frontet både norsk laks og kongekrabbe blant annet til nye markeder. Foto: Norges Sjømatråd.

- Tyrkia er et marked hvor laks og makrell har vært tilstede i flere tiår, men det er fremdeles et marked i penetrasjonsfase, særlig med tanke på laksekonsum.

Hun sier at takket være økt interesse fra norsk laksenæring, en modernisering av dagligvarestrukturen og økt distribusjon har de sett en sterk vekst i konsum de siste årene. Mellom 2013 og til 2015 har eksporten av norsk laks til Tyrkia økt med gjennomsnittlig 21 % per år (CAGR) og nådde et volum på 8176 tonn i 2015.

- Dette er fremdeles et beskjedent tall sammenlignet med våre store tradisjonelle laksemarkeder. Likevel, har Tyrkia med sine 80 millioner innbyggere, Europas yngste befolkning og en økende kjøpekraft, et godt utgangspunkt for å utvikle sitt laksekonsum. Kanskje en gang i fremtiden vil dette bli et av våre store laksemarkeder, sier hun.

Jobber aktivt med omdømme til norsk laks

- Men per i dag klarer ikke produksjon av norsk laks å møte den økende etterspørselen i globale markeder, så kanskje den viktigste jobben vi har foran oss nå i Tyrkia, er å sørge for å jobbe videre med å bygge omdømmet til norsk laks slik at markedet er mer robust mot økte laksepriser. Og for en spennende oppgave det er, sier hun til kyst.no.

Maria er den første utsending Norges Sjømatråd har sendt til Tyrkia og hun sier det har vært en spennende reise å få være med å bygge posisjonen til norsk laks i Tyrkia sammen med den norske laksenæringen.

- Hvert år foretar Sjømatrådet målinger i flere globale markeder hvor vi blant annet måler styrken på omdømmet til norsk sjømat. I 2013 foretrakk 41 % tyrkere norsk laks, mens i 2015 hadde dette økt til hele 60 %, bare på tre år, opplyser hun.

Heggen skal nå i gang med en to måneders TV reklame, tre restaurantkampanjer og et spennende PR arrangement.

Særegent nytt marked

Hun peker på at i hennes nye arbeidsområde UAE (United Arab Emirates) er de fremdeles på analysestadiet og i ferd med å skape et bilde av potensialet for norsk sjømat i dette markedet.

- Emiratene er et særegent nytt marked. 80 % av befolkningen kommer fra ulike land, med sine egne matkulturer og spisevaner. Og selv om økonomien har opplevd en nedgang i inneværende år så er fremdeles UAE en av regionens mest solide økonomier. Dette lover godt for norsk sjømat, konstaterer Heggen til kyst.no.

- Det er et takknemlig marked å jobbe med tanke på at kjøpekraften er høy, men det er samtidig et tøft marked med større konkurranse på import av sjømat. Vi har også en jobb å gjøre med å bygge opp omdømmet av norsk sjømat i regionen. Selv om vi har et solid utgangspunkt da Norge som opphavsland er ansett positivt av befolkningen i UAE, er kunnskapen rundt norsk sjømat betraktelig lavere her enn i eksempelvis Tyrkia.

Sjømatutsendingen mener det er nettopp historien rundt det bærekraftige fisket og havbruket som må fremmes.

- Den fantastiske naturen vi har i Norge som utgjør kanskje verdens vakreste matfat, og historien til kystsamfunnene, til folka som hver dag står på og som sørger for at 37 millioner måltider norsk sjømat spises hver dag gjennom året – det er de historiene vi må fortelle sammen med næringen i UAE fremover, sier hun engasjert.

Nye marked og kunder

Heggen deltok nylig på Seafex messen sammen med 14 norske sjømateksportører hvor målsetningen var å skape en møtearena hvor nye kunderelasjoner kan etableres. Hun beskriver det hele som tre gode dager og den norske standen var helt klart en populær destinasjon for næringsaktører fra hele regionen.

Norske importører og Sjømatråder viser frem laks og norsk sjømat til De Forente Arabiske Emirater i Dubai. Foto: Norges Sjømatråd.

- Lærdommen vi tar med oss fra denne messen er at vi må bli enda flinkere til å tenke innovativt rundt messedeltakelser. Det skal ikke være tvil om hvem som har den beste standen på Seafex i 2017, det skal være den norske sjømatstanden, legger Heggen til.

Den norske standen hadde flere besøk fra både Midtøsten, Afrika og Asia. I etterkant av messen er hun allerede i dialog med enkelte norske eksportører som har konkrete planer de ønsker samarbeid rundt.

- Vi i Sjømatrådet skal gjøre det vi kan for å bygge konkurransefortrinn sammen med næringen og styrke det arbeidet de vil gjøre i markedet. 2017 blir et spennende år, legger hun til.

Milano som base

Heggen sier at hun tror det skinner gjennom at hun er veldig glad i jobben sin. Hverdagen som sjømatutsending sier hun er variert og utfordrende. Hun holder for tiden til på kontoret til Sjømatrådet i Milano, da de ikke har etablert eget kontor i de markedene hun jobber mot.

- Det blir selvfølgelig en del reising, men jeg trives godt med å bo i Milano, og etter noen uker på farten er det herlig å snakke italiensk igjen (kanskje foruten Karmøydialekt et av verdens vakreste språk)! Det er godt å komme tilbake til italienske venner og det trivelige kontormiljøet vi har sammen med Innovasjon Norge og konsulatet, legger hun til.