- Seikongen er en tikkende miljøbombe
14 dager har gått siden brønnbåten "Seikongen" forliste utenfor Chile. 200 tonn laks er fortsatt ombord.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fisken ombord i "Seikongen" er enda ikke fjernet, to uker etter at brønnbåten ukontrollert tok inn vann og forliste nær Pilpilehue, ved øya Chiloé i Chile.
Lokalavisen El Ciudadano skriver denne uken at det nå uttrykkes stor bekymring for hvilken påvirkningen den døde fisken kan ha på miljøets økosystem lokalt, samt evt videre økonomisk da området har stor aktivitet av fiske og dyrking av skalldyr.
- Området har høy aktivitet for dyrking av blåskjell, og miljørisikoen vokser derfor hver dag, sa Juan Carlos Cárdenas, direktør og veterinær for Center Ecocéanos, til avisen.
Det har nå gått to uker siden forliset, og fisken, som nå har rukket å komme langt i forråtnelsesprosessen omtales som en tikkende miljøbombe. Lasten betraktes nå som industriavfall, og kan ikke lenger brukes til fiskemel, som først planlagt.
- Nedbrytningen av fisken har kommet så langt at båten inneholder store mengde giftige gasser til fare for både dyr og mennesker. Dette har blitt en farlig situasjon, sa Cárdenas.
Brøt 48-timers frist
Brønnbåten var på oppdrag for oppdrettselskapet Salmones Camanchacas da hendelsen fant sted.
Sist uke ble det klart at Sernapesca (Chiles fiskeri- og akvakultur-organisasjon) anmeldte oppdrettsselskape for å ikke ha fjernet fisken på forsvarlig måte, innen gitt tidsfristen på 48 timer.
Selskapet Camanchacas uttrykte ved en pressemelding til SalmonExpert at de ikke vil holdes ansvarlig for lasten, og at dette ansvaret faller på CTP Empresas Marítimas SA, som var leid inn for transporten av laks fra anlegget.
Cárdenas påpeker at selv om Camanchaca ikke er ansvarlig for de potensielle konsekvensene av forliset, kan de ikke juridisk fratas ansvaret.
Hadde teknisk feil
Det har tidligere kommet frem at fisken ikke har blitt fjernet grunnet vanskeligheter med å åpne en vanntett dør. Båten ligger nå på ti meters dyp, og på grunn av tidevannet er arbeidstiden begrenset til to timer av gangen.
Tidligere har også Greenpeace vært involvert og informert om at båten hadde tekniske feil da den forlot verftet i Hong Kong. Det har ikke blitt bekreftet om dette hadde noe å si for forliset.
Det har også vært spekulert i om forliset skyldtes feil lastfordeling og dårlig plass i lasterommet, men årsaken til forliset er enda uvisst.