Frode Reppe. Foto: NSL.

Tar HMS på alvor

Frode Reppe, fagsjef for kommunikasjon og næringspolitikk i Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL) sier de tar sikkerheten til de ansatte i aller høyeste grad på alvor. - Utviklingen innenfor feltet er stor, og oppfølgingen er det den enkelte oppdretter som er ansvarlig for, opplyser han til kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

NSL-fagsjefen sier at det finnes et kurs for det meste, og de tilbyr oppdretterne blant annet fiskehelsekurs, sikkerhetskurs og livreddende nødhjelpkurs.

Les også: Det finnes ingen spesifikke felleskrav til HMS og sikkerhet i bransjen

- Hva kan næringen gjøre for å ta sikkerheten mer på alvor?

Sintef startet et prosjekt i begynnelsen av januar for å sikre tryggere arbeidsplasser i havbruk. Hensikten er å redusere sannsynligheten for, og konsekvensene av, operasjonelle og menneskelige feil. Foto: Sintef.

- Vi tar jo i aller høyeste grad sikkerheten på alvor, sier Reppe til kyst.no.

Han legger til at for NSLs medlemmer er det viktig at skoleverket er oppdatert og at det gir deres nye medarbeidere riktig kompetanse.

- Utviklingen innenfor feltet er stor, og oppfølgingen er det den enkelte oppdretter som er ansvarlig for, sier han.

Les også: Sikkerhet fra offshore til oppdrett

Per i dag finnes ikke noen formelle krav for å kunne jobbe som røkter, men Reppe påpeker at fagbrev eller høyere utdanning foretrekkes, av arbeiderne i næringen.

Situasjonen vil bedre seg

- Vi ser jo nå en gledelig økning i antall søkere til de blå linjene, og dermed vil situasjonen bedre seg i årene som kommer, mener Reppe.

Tall Sintef har hentet inn viser at det er registrert 34 dødsfall i havbruksrelatert virksomhet i perioden 1982 til 2015. Nav sine tall viser at det var 761 registrerte arbeidsulykker med personskader i perioden 2001 til 2012.

Arbeidsplassene i havbruksnæringen er klassifisert som de nest farligste i Norge. Sintef-rådgiver Ingeborg Ratvik påpeker at det sjelden er en enkelt årsak til at det skjer ulykker.

– Vi ser at sikkerheten for folk, fisk og miljø henger sammen, uttalte hun til kyst.no.

Les saken her: Vil redusere risikoen med å jobbe på merdkanten

Frode Reppe sier at de 34 dødsfallene i havbruk siden 1982 helt åpenbart er for høye.

- Aller helst skulle vi ha hatt null ulykker og null dødsfall. For å kunne redusere ulykkene noe må vi under krevende forhold blant annet begrense antall operasjoner som ikke er strengt nødvendige. Hvor grensene går må være opp til oppdretterne selv å bestemme, nettopp fordi det er dem som har ansvaret uansett, konkluderer Reppe.