Frøy Harvest på vei til Sletta Verft for utrusting. Arbeidskatamaranen skal leveres til kunden Frøy Vest . Foto: Sletta Verft.

«Frøy Harvest» utrusting fører til høyt aktvitetsnivå for verft

Katamaranen «Frøy Harvest» ankom nylig Sletta Verft for ferdigstilling. Levering til kunden Frøy Vest skal skje i midten av mai 2017. - Vi har det veldig travelt om dagen, sier daglig leder Kåre Egil Sletta til skipsrevyen.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skroget på nybygget har blitt produsert og montert i Polen, og fartøyet ankom nylig Sletta Verft sitt anlegg i Aure Kommune for ferdigstilling.

Selskapet melder på sine Facebook-sider at "nå starter arbeidet med utrustning av skipet, noe som vil føre til meget stor aktivitet i Mjosundet i tiden fremover".

«Frøy Harvest» er 25 meter lang og 13 meter bred, og har byggenummer 157. Fartøyet skal leveres til kunden Frøy allerede i mai 2017.

- Vi har det veldig travelt om dagen, bekrefter daglig leder Kåre Egil Sletta overfor skipsrevyen.no, og legger til at det bare er noen få uker til skroget på søsterskipet ankommer fra Finomar.

Les også: Utvider båtsortimentet til havbruksnæringen

Det er høyt aktivitetsnivå på Sletta verft i Aure kommune om dagen, og nylig fikk de inn katamaranen Frøy Harvest som de nå skal utruste. Foto: Sletta Verft.

Utover fartøyene til Frøy Vest skal det leveres fire andre båter fra Sletta Verft i løpet av 2017, tre til havbruksnæringen og en fiskebåt. Sletta Verft overleverte nylig arbeidskatamaranen «Reidar Viking» til Arnøy Laks, som er en del av oppdretterens modernisering av flåten deres. Les mer her. 

Lokale leveranser

Selskapet opplyser at «Frøy Harvest» er en solid bygget katamaran stålfartøykonsept. Hvor fartøyet har ekstra stort arbeidsdekk med kraftige vinsjer og store fjernbetjente kraner med lang rekkevidde. Både vinsjer og fremdriftssystem kommer fra lokale leverandører.

- Det er MBH her i Mjosundet som leverer vinsjene, og Elmarin leverer motorene, sier Sletta til skipsrevyen.no

Fremdriftssystemet er dieselelektrisk og består av fire Nogva Scania motorer med en samlet kraft på 1084 kW. I følge selskapet vil båten dermed får 25 prosent lavere energiforbruk enn om den skulle hatt konvensjonelt dieselmekanisk fremdriftssystem.

Fartøyet er bygget for syv personer, og det er lagt vekt på gode lugarer med egne toalettmoduler, moderne messe og oppholdsrom samt operasjonsområder med god utsikt.