Mye faktafeil i mediene
Per Grieg jr mener bransjens omdømme lider av faktafeil i mediene. Han skulle ønske han hadde vært tøffere og sagt klarere ifra til redaksjonene. Men han har en annen oppskrift på å virkelig klare å få til en bedring av omdømmet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Anledningen for utblåsningen var et seminar om omdømme som kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese holdt i Bergen tirsdag.
Der var styreleder Per Grieg jr, hyret inn til å innlede og slo fast at avismedias fremstilling ofte inneholder mye faktafeil. Spesielt pekte han på Bergensmediene som han flere ganger har ønsket å ringe og gi beskjed om nettopp dette.
- Vi har ikke vært flinke nok til ringe til avisene og journalistene å si det er ikke riktig fremstilt. Grunnen til at jeg ikke har ringt dem, har nok vært litt feighet. Dette er noe jeg og Grieg Seafood helt klart kan bli bedre på, sa han.
Men hans oppskrift på å bedre omdømmet tross dårlig mediaomtale, mener han går gjennom å synliggjøre de store ringvirkningene oppdrettsnæringen gir.
- Norge solgte laks for 65 milliarder i fjor. Verdiskapningen dette skapte har jeg regnet ut ble cirka 150 milliarder kroner totalt. Det er mye penger som legges igjen. Verdien av en enkelt røkterjobb på anlegg gir også hele 50 millioner kroner til lokalsamfunnet, poengterte Grieg.
Han viste også til at Grieg Seafood Finnmark (GSF) alene bidrar med 1400 arbeidsplasser.
Les også: Geelmuyden Kiese har åpnet kontor i laksehovedstaden
Vil skape mer
Også Geir Ove Ystmark fra Sjømat Norge pekte på den lokale verdiskapningen og arbeidsplassene næringen generer som en nøkkel for bedret omdømme.
- Suksessfaktoren for å få bedre omdømme, er å skape tillit i lokalsamfunnene og skaffe arbeidsplasser. Det er også viktig å være åpen om de biologiske utfordringene vi har. Vi må inviterer lokale "stakeholders" inn til oss og vise hva vi gjør og hva bedriftene generer, sa Ystmark.
Han var også klar på at næringen må være åpen på at det aldri vil kunne bli problemfritt å drive med oppdrett.
- Selv om vi kommer til å løse luseutfordringen, vil vi alltid møte på nye utfordringer. Vi må være åpne på investeringene vi gjør og være tydelige på hvordan vi bidrar lokalt. Det mener jeg kan bidra til et bedre omdømme.
Ystmark mener det å skape den lokale linken av aksept, er det mest avgjørende.
- Nøkkelen ligger i å skape entusiasme lokalt. Det kan kun havbruksnæringen gjøre selv.
Uenighet i debatt om omdømmet
Det ble også arrangert omdømmedebatt der konferansier Anders Nylund fra Geelmuyden Kiese utfordret Per Grieg, Geir Ove Ystmark og Hans Geelmuyden på hva næringen kan gjøre for å forbedre omdømmet. Både Grieg og Ystmark mente at bildet av havbruksnæringen nok er litt mer komplisert, enn hva Geelmuyden portretterte innledningsvis på møtet, der han mellom annet uttalte at havbruksnæringen mangler tillit, og gjør for lite i forhold til omdømmet.
Vil vinne hjertekampen
- Hva skal bedriftene da gjøre for å komme ut av monstermyra de er i, spurte konferansier Anders Nyland.
- Vi må invitere folk inn i næringen, det å ha dialogmøter tett med andre. Folk må sjå ringvirkningene oppdrettsnæringen skaper, og dette må vises mer frem. Skal du vinne hjertet til folk, må du skape nærhet mellom bedriften og de som er rundt deg, svarte Ystmark.
Han mente også, som Per Grieg, at oppdretterne og havbruksbedriftene må tørre å stå mer frem i lokalmedia og i debattene som pågår.