- Oppdretterne må lære bedre å kommunisere ut til folk, ellers blir de pisset på
Hans Geelmuyden seniorpartner i Geelmuyden Kiese mener havbruksnæringen stikker hodet i sanden istedenfor å svare i media. - Ta regi over egen historie. Ikke havn i offer-rollen, sa han, til et lydhørt publikum under Sjømatdagene i Trondheim.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er mange måter å få frem kommunikasjon til næringen på sier den frittalende seniorpartneren Hans Geelmuyden i kommunikasjonsselskapet Geelmuyden Kiese.
- Næringen må ta sin samfunnsrolle innover seg for å skape en bedre dialog og et bedre omdømme ved å bygge opp sin merkevare, påpeker han.
- Ikke havn i offer-rollen
Han viste til flere lite flatterende omdømme-saker som har florert i media de siste månedene, og påpeker at disse kunne blitt håndtert og fremmet på en helt annen måte både av oppdrettssjefene og kommunikasjonsarbeiderne i havbruksselskapene.
- Dere har en tendens til å svare ingen kommentar, og stikke hodet i sanden. Ledelsen må ikke la Sjømat Norge og Sjømatrådet stå i ilden alene når alvorlige hendelser kommer frem. Ikke havn i offer-rollen. Man få til et bedre samarbeid i historiefortelling. Næringen må slutte å skylde på noen og forberede seg på at interessen for havbruk bare blir større og ta grep om formidlingen, sier han.
Seniorpartneren påpeker at merkevaren er alle assosiasjonene som oppstår når en nevner et produkt.
- Det er viktig å få brukerne til å føle seg vel når de spiser produktene, og ikke minst gi de gode assosiasjoner om det dere skaper, sier han
Hvem som står bak produktene, mener han er viktig å fortelle om å ikke minst fremme.
- Det er ingen som er ute etter dere. Informasjonen om det dere driver med må komme frem og dette må næringen bli flinkere å ta tak i og styre. Ledelsene må forstå at dere bruker allmenningen vår. Det må dere ta innover dere, ikke skap større avstand. Oppdretterne må lære bedre å kommunisere ut til folk, ellers blir dere pisset på, sier han, til stor latter fra publikum.
Etter innlegget var det mange som kom bort til Geelmuyden og takket for et inspirerende innlegg.
- Med 150 ansatte er Geelmuyden Kiese Skandinavias største partnereide kommunikasjonsbyrå med kontorer i Oslo, Brussel, København og Stockholm.