- Det eksploderer ofte, men oppdretterne vet ikke hva de skal gjøre
Det sa Hans Geelmuyden seniorpartner i PR-firmaet Geelmuyden Kiese. Han peker på at laksenæringen har store utfordringer når det kommer til kommunikasjon og omdømmet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Under et frokostmøte arrangert av Geelmuyden Kiese i Bergen tirsdag, tok Hans Geelmuyden for seg temaet "Hvordan kan laksenæringen få et bedre forhold til resten av samfunnet?". Han mente det er essensielt at det stilles krav næringen, som får bruke allmenningen.
- Dere trenger en «license to operate», dere eier ikke havet, understreket Geelmuyden.
- Mangler tillit, må fortjenes
Han pekte på at tilliten ikke er tilstede per dags dato, og må fortjenes.
- Det eksploderer ofte i laksenæringen, men oppdretterne vet ikke hva de skal gjøre. De er tilsynelatende like lite forberedt som minetroppen fra Fiji, sa han engasjert.
- Omdømmet og tillit er for meg en resurs, man må som leder ta stilling til hva man trenger som ressurser. Dere har så lite tillit at det hindrer framtidsutsiktene deres. Tilliten mangler dere, og den trenger næringen, la seniorpartneren til.
Å ikke lengre stikke i hodet i sanden, mener han er viktig.
- Man må benytte enhver anledning. Det går ikke å gjemme seg i skjørtene til Sjømat Norge og Sjømatrådet. Oppdretterne må selv ta ansvar, konstaterte han.
Les også: – Oppdretterne må lære bedre å kommunisere ut til folk, ellers blir de pisset på
Geelmuyden mener næringen må være flinkere til å komme på banen tidligere og informere mer. Ikke minst i forhold til politikken.