- Næringen bedrer omdømmet - men oppleves som lite troverdig i media
- Havbruksnæringen oppleves fremdeles som tilbakeholden med informasjon. Vi må også fortelle om den positive jobben næringen gjør, oppfordrer kommunikasjonsdirektør Geir Håvard Hansen i Norges Sjømatråd.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Hansen tok for seg omdømmet til norsk havbruksnæring og hvordan bransjen skal øke tilliten til folket, under årets Havbrukskonferanse 2016 i Oslo.
Han gav blant annet innsikt i en omdømme-undersøkelse for havbruksnæringen utført av TNS Gallup.
- Laksens omdømme har stabilisert seg på rundt 70 prosent av hundre, og beskrives som et solid omdømme. Havbruksnæringens omdømme derimot er lavere, men har styrket seg litt opp i år til 43 poeng av 100, og beskrives som sårbart, men likevel godt omdømme, sier Hansen.
- Næringens omdømme har også generelt bedret seg litt fra i fjor, legger han til.
Hvordan næringen skal øke tilliten mener han vil være å jobbe aktivt med utfordringene som svekker tilliten. De største omdømme-utfordringene mener han er lakselus, bærekraft, og miljøpåvirkningene.
- Havbruksnæringen oppleves fremdeles som tilbakeholden med informasjon. Vi må også fortelle om den positive jobben næringen gjør, oppfordrer kommunikasjonsdirektøren til de oppmøtte oppdretterne i salen.
Ifølge undersøkelsen stilles det spørsmål ved om laksen er bærekraftig, samtidig som det stadfestes at næringen oppfattes som lite åpen. Det kommer også frem at de spurte mener havbruksnæringen tøyer regelverket, og er lite sannferdig/troverdig i sin kommunikasjon gjennom media.