Gitte Hannemann Mollan sier at det er store forskjeller mellom å handle laks på lavpriskjeder og på supermarkeder. Foto: Norges Sjømatråd.

Det tyske laksemarkedet: et delt marked

Omtrent halvparten av de tyske forbrukerne handler laks på lavpris, derfor er markedet delt, sier Gitte Hannemann Mollan, sjømatutsending i Tyskland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Mollan forteller i et webinar at det er store forskjeller mellom lavpris og supermarkeder.

- Det er dobbelt så dyrt å handle laks på supermarkedet, og ca 50% av av de tyske forbrukerne handler heller laks på lavpris.

Dette påvirker markedet mener Mollan, og sier at det er et veldig delt markedet.

- I perioden januar til september 2018 har prisen på fersk hel laks gått tilbake med 2 % mens volumet har økt med 6 %. I september har man sett en prisvekt og lavere volum, sier hun, noe som er motsatt trend enn de forrige månedene.

Hun påpeker også at det er et lavt antall ferskvaredisker og at det blir færre fiskehandlere på grunn av prispress.

Norsk laks dominerende

Norsk laks sier hun dominerer det tyske markedet med en andel på 85 %. Andre mindre eksportører slik som islandsk og skotsk laks selges som premium laks og ligger over i pris, sammenlignet med den norsk laksen. De har funnet sin egen nisje her, konstaterer Mollan.

Fra Norge eksporteres det mest fersk hel laks til Tyskland og det konsumeres mest av røykt laks, både varm og kald, påpeker hun. På andreplass finner man frossen laks og rett etter kommer fersk laks.

- Den ferske andel har økt fra 2013 til 2017, da lavpriserkjeder begynte å distribuere laks. Likevel er det fortsatt sånn at en tysker fortsatt ikke spiser en klassisk laksemiddag slik vi kjenner til i Norge.

Økende preferanse

Den norske laksen har et godt omdømme forteller hun, og kjennskap til Norge som produsentnasjon er høy med en kjennskap til 70 %, i følge Norges Sjømatråds statistikk.

- Preferansen er også økende, med 36 % mot 34 % i 2017. Økende antall tyske forbrukere sier at bærekraft og mattrygghet er en viktig faktor når de tar en kjøpsbeslutning, understreker hun.

Mollan påpeker at en av utfordringene er kritiske oppslag i media, og at det derfor er nødvendig at de er godt forberedt og transparent. Likevel mener hun at omdømme til norsk laks ikke er noe særlig utsatt i Tyskland, og at de negative oppslagene ikke når den gjennomsnittlige forbruker. Forbrukeren knytter norsk laks og dens produktegenskaper til kvalitet, smak og ferskhet, legger hun til.

Norges Sjømatråd sier hun ønsker å fortsette det gode arbeidet og strategien er å jobbe tett med norske eksportører for å opprettholde en sterk markedsposisjon og styrke identitet og konsument for norsk laks.

- Vi er også på ulike arenaer for å oppnå dette. Vi har jevnlig møte med tyske aktører og planlegger flere aktiviteter fremover, sier hun avslutningsvis.

Har du en nyhet du ønsker å dele eller sitter på tips om noe som skjer innen havbruksnæringen? Tips oss gjerne på redaksjon@kyst.no og merk emnefeltet med: “Tips”, så kontakter vi deg.