Ulrik Ulriksen, daglig leder i Steen-Hansen.

På riktig kurs med ny fabrikk

Med ny fabrikk har Steen-Hansen effektivisert produksjonen. Daglig leder Ulrik Ulriksen sier 2023 ble et viktig år for bedriften.

Publisert Sist oppdatert

Steen-Hansen driver med impregnering og coating for havbruk, og tilbyr både kobberreduserte og kobberfrie produkter for notbeskyttelse.

I 2023 omsatte selskapet for 286 millioner kroner, som er likt som året før. Imidlertid økte årsresultatet fra 13 millioner i 2022 til 15,8 millioner kroner i 2023.

– Et viktig år

Steen-Hansen AS

Tall i millioner kroner 2023 2022
Omsetning286286
Driftsresultat22.818.4
Driftsmargin8%6%
Res.f.skatt19.916.1
EK-andel %56%41%

Nøkkeltall for 2023 og 2022.

Daglig leder Ulrik Ulriksen sier til Kyst.no at de må si seg mellomfornøyd med fjoråret.

– Det har vært et viktig år for oss, vi fikk etablert den nye porteføljen av kobberfrie produkter for oppdrettere, og vi har fått bevist at løsningene fungerer minst like bra som de gamle produktene.

Selskapet har også gjort en restart i Chile, som Ulriksen sier etter hvert har vist seg å bli vellykket.

– Dessverre er resultatet tynget av avskrivinger og finanskostnader, en uunngåelig konsekvens av de satsingene vi har gjort med ny fabrikk og mye produktutvikling. Heldigvis er det god cashflow i selskapet og fremtiden ser ikke så verst ut, poengterer han.

God start på året

– Dere øker noen millioner i resultat, hva skyldes dette?

– Med den nye fabrikken har produksjonen blitt svært effektiv, og både energi og tilvirkningskostnader kunne holdes lave. På tross av høy inflasjon og økende lønnskostnader klarte vi dermed å holde prisene på våre produkter nede og skape et fornuftig resultat, forklarer Ulriksen.

Den daglige lederen sier første halvdel av 2024 også har gått veldig bra for bedriften.

– Mange oppdrettere har tatt steget tilbake til forebyggende groebekjempelse etter å ha prøvd ut diverse alternativer. Fiskevelferd står i fokus for alle kundene våre, og det kommer vi godt ut av. 

Han poengterer at det ble satt «all time high» produksjonsrekorder både i februar, april og mai. 

– Dette er også drevet av fremgangen i Chile, hvor flere kunder har valgt Steen-Hansen som samarbeidspartner, sier Ulriksen fornøyd.