Grovfjord Mek. Verksted tilbake i drift
- Det betyr mye både for våre ansatte, oss personlig, våre kunder og Grovfjord samfunnet, sier verftssjef Bård Meek Hansen.
Grovfjord Mek. Verksted (GMV) ble begjært konkurs i sommer, men selskapet opplyste i slutten av oktober at de har fått nye eiere, der Northern Lights Salmon AS kom inn på eiersiden. Sammen med aksjeselskapet Grovgaarden AS skal GMV 2.0 drive verftet videre.
Northern Lights Salmon har vært en av verftets største kunder, og har bestilt åtte båter av de i perioden 1999-2022.
- Full drift igjen over nyttår
Daglig leder og verftssjef Bård Meek Hansen sier til Kyst.no at han er svært fornøyd med å få i gang driften på Grovfjord Mek. Verksted igjen.
- Det har tatt litt lengre tid enn vi trodde å få alle våre ansatte tilbake i produksjonen, men ellers har det gått greit. Vi regner med å være i full produksjon igjen rett over nyttår. Vi er i dag rundt 30 ansatte, men planen er å være opp i 39 personer i løpet av januar 2024. I tillegg kommer selvfølgelig ansatte fra underleverandører, som erfaringsmessig ligger på om lag 10-14 stykker avhengig av prosjektene, opplyser han.
Saken fortsetter under bildene.
Mer reparasjoner og vedlikehold
Meek sier at målet for 2024 er å ha alle ansatte tilbake i produksjon rett over nyåret og nå en omsetning på om lag 150 millioner kroner.
- Vi vil også satse mer på reparasjon og vedlikehold, ikke i konkurranse med GMV Service, men som et supplement når de ikke har kapasitet selv. Vi ønsker å ta en større bit av dette markedet også.
- Betyr mye
Å få tilbake selskapet i drift betyr mye for verftssjefen.
- Det betyr mye både for våre ansatte, oss personlig, våre kunder og Grovfjord samfunnet. Grovfjord er en liten plass med rundt 500 innbyggere. Når nærmere 100-120 personer med våre underleverandører plutselig blir borte, får det store konsekvenser for butikken og kommunen som får reduserte skatteinntekter og så videre, sier Meek Hansen, og legger til:
- Mange av våre kunder har også meldt tilbake til oss at de er glade for at vi kommer i gang igjen. Våre båter har et godt rykte i oppdrettsbransjen, og regnes kvalitetsmessig som noe av det beste i markedet.
To under bygging og en bestilling
Verftet har per dags dato to oppdrettskatamaraner under bygging.
- Dette er to 14 x 7,6 meter oppdrettskatamaraner til Lofoten Sjøprodukter, som begge er dieselmekanisk. I tillegg har vi fått bestilling på en lett servicekatamaran 14,99 x 10,4 meter til en lokal oppdretter, opplyser han.
Grovfjord Mek. Verksted ble stiftet i 1919 har i all hovedsak levert båter til oppdrettsnæringen, og vil fremover spisse sin satsning på dette markedet.
- Med kapitalen som er tilført har GMV 2.0 den soliditeten vi trenger for å kunne jobbe 100 prosent med det vi kan best, som er utvikle oppdrettsbåter, skrev selskapet i en pressemelding i høst.