Bygger oppdrettsbåter for over hundre millioner
Grovfjord Mek. Verksted AS sikret seg før jul kontrakter på ni oppdrettsfartøy som skal produseres i løpet av 2017. - Etterspørselen etter fartøy er meget god, opplyser daglig leder Bård-Meek Hansen til kyst.no.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Grovfjord. Mek. Verksted er lokalisert i Grovfjord i Nord-Norge, og bedriften har hatt et svært travelt fjorår med levering av åtte nye fartøy, derav fem fartøy til oppdrettsnæringen. Ifølge daglig leder Bård Meek-Hansen er det ventet å bli like travelt i 2017.
– Det har vært et hektisk 2016 år med levering av tre store offshore vindbåter (26,2×9,2m), to servicekatamaraner (14,99×10,4m) og tre røkterbåter (13,8mx7,2/7,5m). I tillegg har vi hatt mange reparasjons- og vedlikeholdsoppdrag. Det er grunn til å tro at det blir like travelt i år også, sier han fornøyd.
Selskapet har de tre siste månedene signert kontrakter på ni båter til en samlet verdi på om lag 112 millioner kroner.
God etterspørsel
Selskapet ble etablert i 1919, og har snart 100-års erfaring med motorreparasjoner, skipsservice, ombygging og nybygging av båter. De siste årene har selskapet fokusert på nybygg av fartøy til oppdrettsnæringen, deriblant hurtiggående røkterbåter og båter for personelltransport, store servicekatamaraner samt tradisjonelle røkterbåter.
– Etterspørselen etter fartøy er meget god, særlig innenfor begge våre markedsområder som er oppdrett og offshore vind, påpeker han og legger til at næringen etterspør både multifunksjonelle fartøy og spesialbåter.
2017 beskriver han som et veldig bra år så langt.
– Vi har full produksjon, og det er bra etterspørsel etter nybygg og reparasjoner/vedlikeholdstjenester, forklarer han.
Selskapet kan vise til to nye kontrakter på plass med Ballangen Sjøfarm og Salaks AS, som kyst.no tidligere har omtalt. Selskapet har også 10 fartøy under bygging, og regner med å inngå enda flere kontrakter i løpet av 1 kvartal 2017. Videre jobbes det med større offshore vind båter til Northern Offshore Services AS, med planlagt produksjonsstart rundt sommeren.
Vil styrke sin posisjon
– Hva er deres mål fremover?
– Vi vil styrke vår posisjon som leverandør av arbeidsbåter i aluminium til oppdrett og offshore vind. I tillegg ønsker vi å bygge opp kompetanse/produkter/software for å kunne tilby rene batterielektriske båter, hybrid løsninger samt dieselelektriske båter, forklarer Meek-Hansen.
Bygger el-båt
Selskapet har under bygging en av verdens første rene batterielektriske røkterbåt av typen GMV Zero.
- Båten vil ha null CO2-utslipp, ingen NOx- og partikkelutslipp, svært lave drifts- og vedlikeholdskostnader og liten eller ingen støybelastning. Dette er positivt både for arbeidsmiljøet om bord samt det globale miljøet, og vi tar sikte på å vise frem båten under årets AquaNor messe, sier Meek-Hansen.
Når det gjelder investeringer bygger selskapet en ny reparasjons- og vedlikeholdshall, som vil stå ferdig til sommeren 2017. I tillegg planlegger de å forlenge sin store nybyggshall, med nye traverskraner, samt flere kontorer, kantine og garderobe.
Selskapet har 63 fast ansatte i 100 % stillinger og fire deltidsstillinger. Totalt er de 140 i arbeid ved bedriften under de mest hektiske periodene.
– Vi har ikke ansatt noen nye det siste året. Vi leier inn tjenester og setter bort mye til underleverandører, forklarer Meek-Hansen avslutningsvis.
Oversikt over oppdrettsfartøyene som skal produseres i 2017:
- Byggenr: 132 /Balder skal til Nord Senja Laks AS, Leveringsdato: første kvartal kvartal 2017
- Byggenr: 134/ John B skal til Nor Seafood AS. Leveringsdato: andre kvartal 2017
- Byggenr: 136 /Breidsund skal til Cermaq Norway AS. Leveringsdato: Første kvartal 2017
- Byggenr: 137/Daniel skal til Wenberg Fiskeoppdrett. Leveringsdato: Første kvartal 2017
- Byggenr: 139/Pompel skal til Salaks. Leveringsdato: Første kvartal 2017
- Byggenr: 140 Pilt skal Salaks. Leveringsdato: Andre kvartal 2017
- Byggenr: 141 – skal til Eidsfjord Sjøfarmer. Leveringsdato: tredje kvartal 2017
- Byggenr: 142 – skal til Ballangen Sjøfarm. Leveringsdato: tredje kvartal 2017
- Byggenr: 143 – skal til Salaks. Leveringsdato: fjerde kvartal 2017