
Nordlaks bygger ny båt lokalt
Nordlaks Oppdrett har signert kontrakt med Grovfjord Båtbyggeri om bygging av den første rene oppdrettsbåten ved båtbyggeriet.
– For oss er det fantastisk at vi nå har fått tilliten til å levere en nybygd oppdrettsbåt, sier daglig leder Vidar Sjøvoll.
– Det er absolutt artig å bidra til lokal vekst, sier Leif Arne Nygård som er teknisk leder i Nordlaks Oppdrett. Selskapet har signert kontrakt med Grovfjord Båtbyggeri om bygging av ny arbeidsbåt. Det er en milepæl, fordi det er den første rene oppdrettsbåten som bygges ved Grovfjord Båtbyggeri.
Bruker lokalt næringsliv
Båten skal stå ferdig i november 2025 og vil bli satt i arbeid på lokalitetene i nærområdet. Å bruke lokale leverandører når det er mulig, er viktig for Nordlaks.
– Det er noe som på mange måter ligger i ryggmargen hos Nordlaks. Vi tenker at vi skal bruke det lokale næringslivet der vi kan, men ikke for enhver pris. I dette tilfellet så ser vi at vi har en leverandør som konkurrerer både på pris og kvalitet, som gjør at vi til slutt valgte dette verftet, sier Nygård.
– Når du har en krevende kunde som oss i Nordlaks som går sammen med lokal leverandørindustri, så klarer vi å få til ganske mye spennende i nord. Det er vi stolte av, sier administrerende direktør i Nordlaks, Eirik Welde. Han tok turen fra Harstad til Grovfjord i anledning signeringen.
Foto: Nordlaks/Kolbjørn Hoseth Larssen
Lang tradisjon
Grovfjord, med sine knappe 500 innbyggere, har en over 100 år lang tradisjon for bygging og vedlikehold av båter. I dag jobber over 10 prosent av bygdens befolkning i båtindustrien, som omsetter for rundt én milliard kroner årlig.
Vidar Sjøvoll, som er daglig leder i Grovfjord Båtbyggeri, forteller at oppdrettsnæringen betyr mye for bygden.
– Nordlaks har vært en støttespiller i mange år på vedlikehold av båter, og for oss er det fantastisk at vi nå har fått tilliten til å levere en nybygget oppdrettsbåt. Det bidrar til at vi kan ha sysselsetting hele året og at vi kan utvikle ikke bare vår bedrift, men hele bygden, barnehagen og skolen, sier Sjøvoll.

Nordnorsk samarbeid
Byggeprosjektet er et samarbeid mellom NSK Ship Design i Harstad, Grovfjord Båtbyggeri og Nordlaks. De ansatte som skal bruke båten har vært med i prosjekteringsfasen, slik at de får et best mulig arbeidsredskap. Administrerende direktør i NSK Ship Design, Mats Nygaard Johnsen forteller at dette samarbeidet er noe av DNAet til selskapet.
– Nordnorsk kapital, nordnorsk kompetanse og lokal produksjon er en uslåelig kombinasjon. Det er en stor dag for den maritime klyngen i Sør-Troms, sier Johnsen.
NSK Ship Design har samarbeidet med Nordlaks i ti år, og utviklet både Havfarmen, produksjonstanken Hydra, hybride brønnbåter og servicebåter.
Welde synes det er fint å se hvordan oppdrettsnæringen gir vekst i bygdene. – På vei hit fra Harstad, kjørte vi forbi flere små lokalsamfunn der en oppdrettsbedrift er hjørnesteinen i bygden. Det er morsomt og se, og det gir motivasjon å bidra til lys i husene, avslutter Welde.