Illustrasjon av fartøyet: Grovfjord Mek. Verksted

Verdens første røkterbåt med 100 % batterielektrisk drift

Grovfjord Mek. Verksted har startet byggingen av det som trolig blir verdens første røkterbåt med 100 % batterielektrisk drift. Båten skal etter planen være ferdig i mars /april 2017. Etter funksjonsprøving skal båten utprøves i reell drift av Trollvika Drift på deres lokaliteter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet er en katamaran med hoveddimensjonene 14,0 x 7,6m. Den er utstyrt med en elektrisk drevet bautruster, 10 tonns elektrisk vinsj med regenerering av energi under låring av last, 2 stk. 3 tonns nokker samt en liten HT vasker. Fremdriftsmaskineriet vil i korte trekk bestå av en elektromotor direktekoblet til propell i hvert skrog samt en batteripakke og hurtiglader, melder selskapet i en pressemelding.

I utviklingen av fartøyet er det lagt vekt på energieffektive løsninger, blant annet gjennom å benytte direkte elektrisk drift av dekksmaskineri og sidepropellere i stedet for hydraulisk drift.

- Bruk av 0 utslipp båter som denne i oppdrettsnæringen, kan gi en betydelig reduksjon av næringens utslipp av CO2. Beregninger vi har utført viser at en slik båt på hver av de aktive lokalitetene med land-strøm i Norge, vil gi en reduksjon på totalt ca. 43000 tonn/år. I tillegg vil arbeidsmiljøet for mannskapet bedres betraktelig da de ikke lengre eksponeres for støy og kreftfremkallende partikler fra dieselrøyken når de arbeider på dekk, opplyser selskapet.

Prosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd gjennom Skattefunn programmet.

Utviklingen og byggingen av den batterielektriske røkterbåten er en strategisk satsing av Grovfjord Mek. Verksted for å bevare vår posisjon som en av de ledende leverandører av fartøyer til oppdrettsnæringen.