Björgolfur Hávardsson, Rolf-Mork Knudsen, og Helge Bjordal gleder seg til å se kandidatene pitche.

Disse selskapene skal kjempe om innovasjonspremie

Juryen bak «Seafood Innovation Award» har valgt ut 11 finalister som skal pitche sine ideer.

Publisert Sist oppdatert

I januar kunne du lese på Kyst.no at de to gründerprogrammene Gründerjulepresangen og Seafood Innovation Awards slår seg sammen.

Helge Bjordal fra Nagelld mener det var et naturlig tidspunkt for gründerjulepresangen å utvikle seg.

- Vi har samarbeidet med NCE Seafood Innovation i seks år nå. Da vi følte det var på tide å endre og modne litt på gründerjulepresangen, var Seafood Innovation Award allerede så parallelt med programmet vi så for oss at det ble naturlig å slå seg sammen, har han tidligere fortalt til Kyst.no

En av grunnene til at valget falt på sistnevnte er knyttet til et ønske om å nå ut til flere internasjonale aktører.

Rolf Mork-Knudsen driver markedsføringsselskapet Annerledeslandet og er med i juryen for gründerpressangen.

Pengepremie og rådgivning

Juryen og samarbeidspartnerne består for det meste av de samme selskapene som tidligere år. Som hovedsponsor står DNB og Pareto. 

Videre er samarbeidspartnerne: Acapo, Artgarden, Nagelld, Annerledeslandet, NCE Seafood Innovation, Future Ocean Incubator, samt Bergen kommune som bidrar med finansiering til gjennomføringen av arrangementet.

- Selv om det kanskje blir flere om beinet i år, vil også potten bli større nå som presangene slår sammen beløpene. Det betydelige cash-bidraget fra DNB og Pareto, forsterkes av at man får markedsrådgivning fra Annerledeslandet, 3Dvisualisering fra Nagelld, patentrådgivning fra Acapo og design fra Artgarden, har Rolf Mork-Knudsen tidligere fortalt.

Disse er valgt ut

Karoline Aarebrot, prosjektleder i NCE Seafood Innovation.

Til Kyst.no forteller Karoline Aarebrot, prosjektleder i NCE Seafood Innovation at  blant de mange påmeldte har juryen nå valgt ut 11 spennende selskaper til å delta i pitche-konkurransen om Seafood Innovation Award 2024. 

- I søkermassen var det selskap fra Norge, Island, Sverige, Frankrike og Italia. Etter sammenslåingen med Gründerpresangen i år har vi en økt søkermasse sammenlignet med tidligere år, og dermed også fått flere relevante kandidater til å pitche, forteller hun.

Aarebrot sier de tidligere har hatt åtte selskaper med i konkurransen, nå blir det altså 11 finalister.

De 11 som er valgt ut til pitche-konkurransen er som følger: 
AquaPredict, Bioceanor, CatchWise, BlueLice, AquaFind, Manolin, MariHealthSolutions, Seaqure labs, Pure Lobster, Solution Seeker, Ittinsect.

Finalistene har nå blitt invitert til å pitche sine ideer for juryen på North Atlantic Seafood Forum, 5. mars. Prisen deles ut 6. mars.

For å se pitche-konkurransen gratis er det mulig å registrere seg her.

Kode for registrering er: NCESIG9