Velkommen til våre nye nettsider!
Akvakultur er et stadig viktigere satsingsområde over hele verden. Kyst.no, satser også og fornyer seg for fremtiden. - Vi er allerede den ledende leverandøren av nyheter og fagartikler for hele den lakseproduserende verden. Vår ambisjon er at vi skal styrke denne posisjonen, sier redaktør Gustav-Erik Blaalid.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Siden Norsk Fiskeoppdrett kom på nett med Kyst.no i 1997 og frem til i dag, har det skjedd mye innen digitale medier.
- Vi er i en digital støpeskje. Både unge og voksne mediekonsumenter har blitt vant til å bruke en rekke plattformer. Web, mobil og papir er de mest vanlige. Men forbrukerpreferansene er også klare. Nyhetskonsumentene bruker i økende grad mobil, mens dybdeartikler kommer til å ha et langt liv på papir. Det viser våre erfaringer, og det viser en rekke forbrukerundersøkelser, forteller Blaalid.
Kyst.no leses i dag av hele oppdrettsnæringen i Norge, og ellers alle som sokner til det nordiske språkområdet.
- Vi har endog lesere i Skottland og Australia som ved hjelp translatørtjenester på nettet følger med oss. Norsk Fiskeoppdrett har 40 års jubileum i 2016, noe som i seg selv sier en hel del om bladet sin unike posisjon i den norske laksenæringen. Vår utfordring er å ta vare på posisjonen vi har, og utvikle oss videre. Vårt mål er å by våre lesere og våre annonsekunder på spennende funksjoner og ikke minst unikt, spennende innhold i tiden fremover, forteller han.
Ettersom Norsk Fiskeoppdrett formidler både på nett og i magasin, mener han det er viktig å utnytte posisjonen disse har i dagens næring.
- Vi har en sterk posisjon på nett med kyst.no, og vi har en sterk posisjon på papir med Norsk Fiskeoppdrett. I nær fremtid kommer vi med digitale utgaver av Norsk Fiskeoppdrett, selv om jeg tror at papirformatet vil vare lenge ennå. Utfordringen for oss er å finne en god vekselvirkning mellom fagbladformatet og nyhetsformatet, sier han.
Internasjonal kobling
Fremover vil redaktøren vektlegge egenprodusert stoff og koble sammen de skotske og chilenske mediene ytterligere.
- I dagens situasjon med tre nettsider for havbruksnæringen er det høy grad av resirkulering av stoff. Vi ønsker oss ut av dette, og heller synliggjøre forskjellighet gjennom egenprodusert kvalitetsjournalistikk, sier Gustav-Erik Blaalid.
Det derfor ikke bare Kyst.no som oppdateres. Også de skotske og chilenske mediene i Salmonview Media Group fornyes.
- Salmonview Media Group er vår merkevare der Norsk Fiskeoppdrett og kyst.no inngår sammen med vår satsing på engelsk med Fish Farming Expert og fishfarmingsexpert.com, samt vår satsing i Chile gjennom Salmonexpert og salmonexpert.cl. På fem år har vi rukket å bli en ledende leverandør av nyheter og fagstoff for den chilenske laksenæringen. I Skottland og Canada er vi inne i en spennende utvikling, sier han.
I Norge er det i dag fire redaksjonelt ansatte på nett og magasin. Ved det chilenske kontoret er det tre redaksjonelt ansatte, i Skottland èn og i Canada èn. Salg og annonseavdelingene genererer også syv arbeidplasser fordelt på de ulike kontorene.
Fremtidens havbruksnæring
Redaktøren er skråsikker på at havbruksnæringen har en stor fremtid.
- Jeg tror vi bare har sett begynnelsen, både her i Norge og internasjonalt. I Norge er laksenæringen en suksess som jeg personlig har sett utvikle seg på nært hold i over 25 år. Jeg kan ikke se noen grunn til at denne suksesshistorien skal ta slutt, sier Blaalid.
- Vi har til gode å se andre oppdrettsarter utvikle seg i Norge. Dette tror jeg vi kommer til å se mer av i fremtiden. Internasjonalt ser vi også at akvakultur blir et stadig viktigere satsingsområde over hele verden. Fordi vi snakker om en effektiv produksjon av menneskemat, legger han til
Han legger ikke skjul på at det også finnes utfordringer i dagens næring.
- Utvikling av bærekraftig fiskefôr, bedring av fiskehelsen og økt fokus på dyrevelferd, er viktige fokusområder som må følge næringen, og som næringen må ha et proaktivt forhold til, konkluderer han.
Redaksjonen tar forbehold om at feil og mangler dukker opp den første tiden etter lansering av våre nye nettsider. Dersom noen av våre lesere finner slike feil, setter vi pris på om dere rapporterer dette til oss på redaksjon@kyst.no.