Nytt arbeidsjern fra Havyard til laksenæringen
I dag tar Norsk Fisketransport over et nytt arbeidsjern fra Havyard; en brønnbåt som skal ta mer laks, gi bedre fiskehelse og grønnere fremdrift.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
«Havtrans-serien» skal sette standarden for mellomklassen av brønnbåter i næringen. Havtrans ble videreforedlet gjennom Namsos og Steigen, og søsterskipet Reisa blir nå et nytt, godt verktøy for håndtering og transport av laks. Fire skip er leverte fra Havyard så langt, og to båter til skal leveres fra Havyard New Ship Technology til Norsk Fisketransport (NFT) senere i år.
Reisa har en kapasitet på 3.250 kubikkmeter i runde tanker. Designer med ansvar for brønnbåtsegmentet Havyard Design & Solutions, Kjetil Myren, sier de runde tankene gjør at båten kan frakte mer fisk samtidig som fiskevelferden øker med roligere fisk og høyere overlevelse.
- I tillegg har «Havtrans-serien» fått en spesiell skrogform som gjør at båten går veldig lett og kutter både utslipp og kostnader til drivstoff.
Reisa er i også designet med stor kapasitet for lukket og smittevennlig transport og har dobbelt system for avlusing med både ferskvannsbehandling og spylesystem.
Fabelaktig innsats
Prosjektleder ved verftet i Leirvik, Tore Bø, har vært med på alle skipene i «Havtrans-serien». Han sier utrustningen av Reisa til tross for utfordringen blant annet med korona og at de i større grad enn før har hatt tatt kontroll og eierskap til mer av utstyret om bord har vært det enkleste prosjektet av dem alle. Bø kaller det prosjektorganisasjonen og produksjonen i Leirvik har gjort for et mesterstykke.
- Det prosjektorganisasjonen og produksjonen i Leirvik har gjort er et mesterstykke og viser at mannskapet vi har her ved verftet i Leirvik er dyktige skipsbyggere.
Båten er likevel noen måneder forsinket på grunn av blant annet forsinket levering fra skrogverftet i Tyrkia og utfordringer med korona på eget verft.
- Men det har vært en fabelaktig innsats av arbeiderne her i Leirvik som har gjort at utrustningen har gått raskere enn vi kunne frykte. I tillegg har vi hele tiden hatt et godt samarbeid med Norsk Fisketransport, så nå gleder oss over å få levere en solid og fremtidsrettet brønnbåt til NFT og havbruksnæringen.
Den neste i båten i «Havtrans-serien» skal etter planen overleveres tidlig i sommer mens den tredje skal være ferdig i høst.
Havyard-samspill
Norwegian Electric Systems har levert broløsningen og automasjons- og elektriske kraftsystemer om bord. Norwegian Greentech har levert system for rensing av ballastrensevann mens Havyard Design & Solutions har stått for design og New Havyard Ship Technology har utrustet båten.
Fakta Havyard 587/Reisa:
Lengde: 84,8 meter
Bredde: 16,9 meter
Kapasitet: Tre runde tanker med totalt volum på 3.250 kubikkmeter
Hovedmaskineri: 2.999 kW
Mannskap: 11 + 2 gjestekøyer.