Lokalitet Stangholmen i Rødøy kommune på Helgeland.

Vil ha laks i båt langs Helgelandskysten

Mosjøen og omegn næringsselskap (MON) undersøker muligheten for å frakte oppdrettslaks med båt fra anlegg på Helgelandskysten til Mosjøen, og derfra med tog til kontinentet.

Publisert

Hvert år produseres det rundt 150.000 tonn oppdrettslaks i regionen, noe som genererer tusenvis av trailertransporter på veiene. Daglig leder i MON, Espen Isaksen, påpeker i en sak hos Helgelendingen at båtransport kan redusere belastningen både på veinettet og ferjestrekningene.

Prosjektet har fått 300.000 kroner i støtte fra Nordland fylkeskommune, i tillegg til bidrag fra Helgeland Havn og MON. Ifølge Helgelendingen håper MON at en overgang fra vei til sjø og bane kan gi både miljø- og samfunnsmessige fordeler. Isaksen understreker at volumet av oppdrettslaks på kysten vil øke i årene fremover, noe som gjør det nødvendig å finne bærekraftige transportløsninger.

Initiativet er en del av arbeidet med «Knutepunkt Helgeland», som ser på hvordan infrastrukturen rundt Mosjøen havn kan utnyttes bedre. 

– Det er bra om vi kan få noe av fisken over på båt og jernbane. Vi kan ikke ta alt, men selv en liten andel vil gjøre en stor forskjell, sier Isaksen til Helgelendingen.

Forprosjektet er fremdeles i en tidlig fase, men fokuset er klart: å undersøke hvordan oppdrettsnæringens logistikk kan bli mer effektiv og samtidig redusere presset på veier og ferjer i regionen.