Norwegian Gannet til kai i Hirtshals.

Hirtshals klar for flere oppdrettsfartøy

Nyheten om at Hirtshals Yard lukker og deres flytedokk forsvinner, har fått mange til å spør om det er slutt på Hirtshals som et viktig sted for service på norske fartøy. 

Publisert

Mange norske redere tilknyttet oppdrettsnæringen har fått utført ombygging og service på fartøyer her.

- Til det er det bare å si at her går vi videre for full fart, sier Per Christiansen, leder for Hirtshals Service Group. 40 virksomheter i Hirtshals Service Group står klar med til å utføre tjenester innenfor ombygging, skipsservice, reparasjon og vedlikehold. De er garantister for at Hirtshals er et attraktivt valg for redere med arbeidsbåter og spesialfartøy for avlusning og andre oppgaver for norsk oppdrettsnæring, skriver selskapet i en pressemelding.

Har vært gjennom kriser før

Christensen påpeker at de maritime virksomhetene i Hirtshals har vært gjennom utfordringer før. Ved havnen i Hirtshals er det stor aktivitet. Når denne pressemeldingen skrives, ligger tankbåten «Andrea» og losser ensilasje fra norske oppdrettsanlegg. 

- Tråleren «Nokasa» får utført reparasjoner i forbindelse med at den er solgt av Nordfjord Havfiske i Båtsfjord til Royal Greenland Seafood. På bedding ligger sørlandstråleren «Piraja». Her er full fart, og det går mye i fiskefartøyer og ulike typer skip knyttet til oppdrettsvirksomhet.

Ikke la deg lure

Det ville være en løgn å si at byen ikke har blitt påvirket av de siste tiders meldinger om at Hirtshals Yard stenger, og at havnen har skalert ned en planlagt utvidelse. Men meldingen til redere med arbeidsbåter og spesialfartøyer er: 

- ikke la deg lure. Hirtshals byr fortsatt på mange servicebedrifter som besitter sterke kompetanser som gjør det mulig for redere å finne pålitelige, kvalitetsbevisste tjenester og verkstedsalternativer i Hirtshals.

Hirtshals Service Group er en sammenslutning av rundt førti erfarne maritime virksomheter. De er klare til å levere alt fra spesialisert skipselektronikk og motorservice til overflatebehandling, oppretting av akslinger, reparasjoner på pumper, el-motorer, og mye mer. De ønsker gjerne flere fiskebåtredere velkommen til den nordjyske havnebyen.

Svært mange norske redere fra svenskegrensen til Finnmark får løst oppgaver i Hirtshals. For noe er det et pluss at de kan bunkre rimelig diesel.

Bedriftene samarbeider om å yte service

- Virksomhetene i Hirtshals har et unikt samarbeid, og nærheten til mange europeiske leverandører gjør at mange oppdrag kan utføres svært raskt. En stor del av den norske skipsflåten har i årevis foretrukket å få reparert skipene sine hos oss, sier Per Christensen. 

Det kan legges til at de i senere år er bygget om flere fartøy til transport av ensilasje, eldre offshorefartøy har blitt gjort om til avlusningsfartøy, mens andre har fått utført arbeid i tanker, fått skiftet eller reparert motorer. Det er sjelden det ikke ligger norske fartøy i havnen for å få utført service eller reparasjoner. Ett fartøy som ofte benytter seg av tjenester i havnen er slaktebåten «Norwegian Gannet».

- Vår sterke tradisjon for samarbeid betyr at kunden får en smidig prosess, hvor vi tar oss av alle nødvendige oppgaver og sikrer en effektiv, samlet løsning, påpeker Per Christensen.

God havneplass og sterkt samarbeid

Samarbeidet mellom de lokale bedriftene betyr at kundene har én kontaktperson og ett sted å forholde seg til, uansett hvilken service de har behov for. Mange års erfaring med samarbeid blant Hirtshals Service Groups virksomheter gjør at komplekse reparasjoner og vedlikeholdsoppgaver blir løst raskt og effektivt. 

En annen fordel med Hirtshals er den gode tilgangen til kaiområde. De maritime virksomhetene i Hirtshals er rustet til å levere effektive og fleksible løsninger til fartøy av alle typer, og de har et omdømme for pålitelighet, punktlighet og høy kvalitet. 

- Vi vet at kvalitet og overholdelse av tidsfrister er avgjørende for våre kunder. Det er de verdiene vi alltid har jobbet for, og det endrer seg ikke, uansett hva som ellers skjer rundt oss, fastslår Per Christensen.