Slik blir forslaget til miljøfleksordningen
Forslaget innebærer at oppdrettere som har fått nedjustert kapasitet etter trafikklyssystemet, likevel kan bruke denne kapasiteten i anlegg med nullutslippsteknologi.
– Forslaget svarer på anmodningsvedtaket fra Stortinget, hvor regjeringen bes om å legge frem et forslag om miljøfleksibilitetsordning i løpet av 2024, skriver NFD i en pressemelding.
– Høringsforslaget er en klar satsing på lukkede anlegg ved at oppdrettere som investerer i denne driftsformen belønnes. Dette bidrar til innovasjon, som reduserer miljøbelastningene og kommer hele samfunnet til gode. For at forslaget raskest mulig skal kunne brukes, har jeg lagt vekt på at det skal være enkelt å administrere, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap).
Nullutslippsteknologi er en type teknologi som kan være en del av morgendagens løsning for å bidra til mindre miljøpåvirkning og økt verdiskaping fra havbruksnæringen.
– Høringsforslaget inngår i en større sammenheng. Regjeringen arbeider med en stortingsmelding om havbruk hvor vi vil gjennomgå hele tillatelsessystemet. Regjeringens mål er å legge til rette for økt verdiskapning, lavere miljøpåvirkning, bedre biosikkerhet og styrket fiskevelferd. Et vurderingsspørsmål i meldingen blir om det på sikt heller bør bli viktigere hvordan aktørene produserer med hensyn til miljø, biosikkerhet og velferd heller enn hvor mye aktørene produserer, sier Sivertsen Næss.
– Havbruksmeldingen vil på denne måten kunne svare på deler av Stortingets anmodningsvedtak som ikke er tema i dette høringsforslag, skriver NFD.
Kyst.no har snakket med Nærings- og fiskeridepartementet og fått bekreftet at dette er miljøfleksibilitetsordningen.
I høringsforslaget skriver departementet at forslaget avgrenses til innehavere av tillatelser i produksjonsområde 3, 4 og 5. Forslaget vil også omfatte eventuelle fremtidige nedtrekk i områder som i dag ikke har vært gjenstand for nedtrekk.
Videre skriver de at forslaget ikke vil omfatte produksjonsområder som ikke har fått nedtrekk i produksjonskapasitet gjennom trafikklyssystemet, men hvor lakselus likevel er vurdert til å ha moderat påvirkning på villaks med påfølgende gul fargelegging.
Kyst.no har likevel spurt NFD om det er riktig at ordningen bare vil gjelde oppdrettere som har fått nedtrekk i trafikklyssystemet, eller om det også vil gagne andre oppdrettere som søker nullutslippsteknologi. Du kan lese svaret til fiskeri- og havministeren i intervjuet vårt med henne her.
Ingen konverteringsløsning
I høringsforslaget skriver Nærings- og fiskeridepartementet også at deres vurdering er at det er krevende å etablere hensiktsmessige konverteringsfaktorer for innveksling av åpen kapasitet som med tilstrekkelig sikkerhet sørger for at samlet miljøbelastning ikke øker.
– Dette betyr ikke at vi utelukker at lavutslippsløsninger vil ha en viktig rolle i fremtidens havbruk, men at det gitt dagens kunnskapsnivå og tiden som er til rådighet, vil innebære en for stor risiko for uønsket miljøpåvirkning å inkludere lavutslippsteknologi i dette forslaget, skriver departementet.
For å forenkle implementeringen foreslår departementet at alle aktører automatisk gis
mulighet til å benytte eventuell nedjustert kapasitet, uten søknad. Dette innebærer at dersom mer
kapasitet blir trukket ned i fremtiden, vil denne kapasiteten også automatisk også kunne benyttes på
disse vilkårene.
Fristen for å komme med innspill er 20. mars 2025.