Utviklet nytt havbruks-konsept som gir nullutslipp
Forsker Crina Silvia Ilea har utviklet et nytt havbrukskonsept sammensatt av flere løsninger. - Det er et generisk konsept der det ikke skal være utslipp til hverken vann eller luft fra oppdrettsanlegg enten på sjø eller i vann, sier forskeren som opprettet og leder Green Fish Farming konseptet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
CMR Prototech arbeider vanligvis med løsninger innen romfart, subsea og offshore, og har blant annet levert løsninger til den Internasjonale Romstasjonen (ISS). Nå ønsker bedriften å skifte fokus mot oppdrett for å løse utfordringene med lukkede anlegg.
Ideen til Ilea er sammensatt av flere løsninger som både tar for seg utfordringene med slam, oksygen og energi. Konseptet har totalt fire ulike alternativer, avhengig om anlegget bruker ferskvann eller sjøvann, der også fornybare energikilder blir integrert i produksjonen.
- Mitt sluttprodukt skal være et nullutslipps oppdrettsanlegg, forklarer Crina Silvia Ilea til kyst.no.
Ideen kom hun på da hun undersøkte ulike lukkede anlegg, og innså at mange ikke hadde tenkt på hva som skulle gjøres med slammet.
- Så vi beregnet litt gjennom et forprosjekt, og fant at enkelte anlegg slipper ut mer enn hele Bergen by.
I tillegg fant Prototech ut at volumene var for store til å bli behandlet for å produsere biogass. Da innså Ilea at hun kunne bidra.
- Det lokale biogass-anlegget i Rådalen (red.adm Bergen) har ikke kapasiteten for det som trengs fra ett enkelt anlegg.
Tre ganger mer effektiv å brenne slammet
En av ideene i Green Fish Farming-konseptet til forskeren går på å få bukt med slammet fra saltvann. En av de sentrale utfordringene med lukkede anlegg er hva som skal gjøres med slammet og avfallet som akkumuleres. Etterhvert som lukkede anlegg blir vanligere langs kysten, trengs det en løsning som kan implementers på anlegget, mener Skeie. En løsning er å benytte da en prosess som heter pyrolyse, der slammet brennes for å skape energi, på en foreløpig hemmelig måte.
- Pyrolyse er i praksis samme prosessen som skjer når du renser ovnen med høy varme, forklarer Bernt Skeie, som er administrerende direktør i CMR Prototech.
- Da vi forsket på en slik reaktorer med fiskeslam, viste det seg å kunne gi opptil tre ganger mer energi enn andre alternative teknologier, sier Ilea.
Det viste i alle fall forskerens teoretiske beregninger, men reaktoren er ikke enda bygget eller testet. Det er nå førsteprioritet, understreker Skeie.
- I tillegg slipper man problemer med at salt kan ødelegge biogassproduksjonen, ved for eksempel lukkede anlegg.
Nå ønsker de å bygge en prototype av en pyrolyse-reaktor som også utvinner fosforet før slammet brennes.
- Det er verdifullt næringsstoff som vi bør ta vare på, og som vil bli begrenset i fremtiden, legger Ilea til.
Det er imidlertid ingen i Norge som tidligere har brukt pyrolyse for å utvinne energi fra fiskeslam tidligere, ifølge de to.
Til byggingen ønsker nå rom-bedriften en seriøs samarbeidspartner for å fullføre prosjektet.
- Vi skal søke regionalt forskningsfond nå i februar og ser etter en havbruks-samarbeidspartner, opplyser Ilea.
Tror på hydrogenproduksjon
Konseptet ser også for seg å produsere hydrogen ute på de lukkede anleggene.
- Et elektrolyse-anlegg fra NEL er på størrelse med en kontainer og gir nok hydrogen til et stort oppdrettsanlegg og en liten flåte med båter, sier Prototech-sjefen.
Et slikt elektrolyse-anlegg krever litt strøm, som Skeie forklarer skal komme fra bølge-, vind og solkraft, og gir flere fordeler.
- Dersom de lukker anlegget, så må de ha oksygen. Om man integrerer elektrolyse på anlegget kan hydrogenet brukes tiI egen båt, og bi-produktet oksygen brukes i det lukkede anlegget, sier Ilea og legger til at det også er mulig å selge hydrogenet.
Ifølge hennes beregninger viste det seg at om en kjøper en elektrolyse - maskin, så er det billigere enn å kjøpe oksygen i løpet av et år med vanlig produksjon.
- Så det er et godt business-alternativ.
Les også: Økende interesse for hydrogen i havbruksnæringen
Velger norske havbruksselskap
Skeie og Ilea forteller at de tenker stort, og vil få på plass en partner som kan gå fra pilotskala til industriellskala, og de har allerede blitt kontaktet av større internasjonal selskaper.
- Det er åpenbart at må gjøre noe med dette, og jo større partner jo fortere går utviklingen.
Skeie avslører at de allerede har fått tilbud fra et stort internasjonalt selskap som vil bygge en modell.
- Men det hadde jo ikke vært så dumt å ha med noen norske havbruksselskap, sier Skeie.
Han mener det er mye kunnskap som kan hentes inn fra olje og gass til å gjennomføre konseptet her.