Satser videre i India
- Å selge laks til det Indiske markedet er nybrottsarbeid. Det som startet som en idé i 2012, førte til at Polar Quality India Pvt. Ltd. ble etablert i 2016. Nå vokser salget sakte men sikkert i et marked som har ett enormt potensial.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det melder Salten Aqua på sine nettsider.
Styreleder Geir Wenberg i Polar Quality har sammen med Viseadministrerende direktør i Salten Aqua Jarle Solemdal, daglig leder i Saltenlaks Yvonne Løvgavlen og selger/India koordinator Joakim Braseth i Polar Quality brukt de to siste ukene på reise i India og Sri Lanka.
Målet for reisen var oppfølging av virksomheten, møter med strategiske samarbeidspartnere og eksisterende og potensielle kunder.
De skriver at laks er fortsatt ett relativt ukjent produkt i India, men arbeidet som er gjort de siste to årene begynner nå å gi resultater. Fortsatt er det beskjedne volumer, men CEO Rajeev Koul i Polar Quality India rapporterer at salget stiger måned for måned og pr. mai 2018 var det solgt like stort volum som i hele 2017.
Ny India brand
Selskapet har utarbeidet en forretningsplan, og skal fra og med sommeren 2018 velge hvilke markeder det skal satses på, samt at det i løpet av det nærmeste året skal skapes ett nytt «India brand» som produktene skal selges under.
Polar Quality og Polar Quality India samarbeider med Tropic Fishery på Sri Lanka som allerede er i gang med bearbeiding av hel laks til forskjellige ferdigprodukter.
CEO Roshan Fernando ser potensialet og ønsker å satse på laks i tillegg til tunfisk og Mahi-Mahi som er selskapets viktigste arter i dag.
Saltenlaks og Salten Salmon skal være rådgivere til Tropic Fishery i forhold til etablering av røykeri for laks på Sri Lanka, opplyses det.