Brønnbåten «Inter Atlantic» ute til sjøs.

Intership tar levering av brønnbåten «Inter Atlantic»

Brønnbåtrederiet Intership fra Hareid har tatt levering av det første av sine to nybygg fra Zamakona Yards Bilbao. «Inter Atlantic» er designet av NSK Ship Design og har en lastekapasitet på 2,200 m3 .

Publisert

«Inter Atlantic» er designet med fokus på fiskehåndtering, fiskevelferd og biosikkerhet. Fiskehåndteringssystemet er levert fra MMC First Process og fartøyet har installert et stort produksjonsanlegg for ferskvann. Ferskvannsproduksjonen av sjøvann blir gjort gjennom omvendt osmose, med en produksjonskapasitet på 5,000 m3 ferskvann i løpet av 24 timer.

Intership har siden 2016 ledet an utviklingen innenfor ferskvannsbehandling av lus og AGD (amøbegjellesykdom) ved bruk av omvendt osmose. I løpet av de seks siste årene har selskapet opparbeidet seg omfattende operasjonell erfaring i ferskvannsproduksjon og ferskvannsbehandling. Erfaringen er videre brukt til å aktivt utvikle og forbedre eksisterende og planlagte system. Resultatet er et spesialdesignet omvendt osmosesystem for brønnbåt, som gir en svært effektiv, rimelig og miljøvennlig metode for lus- og AGD behandling av oppdrettsfisk.

«Inter Atlantic» går direkte inn på en fast avtale for et større oppdrettsselskap i Skottland og senere til Canada.

- Ferskvannsbehandling er sannsynligvis en av de mest skånsomme behandlingsmetodene, og det er med stor glede at vi tar levering av enda et nybygg med vårt industriledende oppsett for produksjon og behandling av laks med ferskvann. Videre har vi tre andre brønnbåter under bygging med tilsvarende eller større kapasiteter, sier Ole Peter Brandal, daglig leder i Intership, i en pressemelding.

Intership

Intership ble etablert i 2014 og har erfart solid vekst siden oppstarten. Selskapet tilbyr en moderne flåte med innovativ teknologi for bærekraftig håndtering, behandling og transport av fisk. Etter overtakelsen av nybyggene fra Zamakona og Sefine vil den totale flåtekapasiteten i Intership være på om lag 26,200 m3 fordelt på elleve brønnbåter, og vil med dette nybyggingsprogrammet være et av de ledende brønnbåtrederiene. Fartøyene opererer i Norge, Chile, Skottland, og på øst- og vestkysten av Canada.