Skotske Inverlussa med første innkjøp av hybridkatamaran
Serviceselskapet Inverlussa kjøper en NabCat 1510 DD, og den 15 meter lange katamaranen blir dermed den første hybridbåten i skotsk havbruk. – Vi har et mål om å alltid ligge i forkant, og å tilby kundene våre den aller nyeste teknologien, sier Ben Wilson, administrerende direktør i Inverlussa.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Selskapet er Skottlands er en stor operatør av arbeidsbåter, og Ben Wilson forteller at de merker et økende fokus på bærekraft i markedet.
- Vi skal ikke mange år tilbake før dette kom i andre rekke, men nå er det stor etterspørsel fra både kunder og kunders kunder. Det er et stort ønske om å være både grønnere og mer effektiv, sier Wilson i en pressemelding.
- En milepæl
Båten de nå er gått til innkjøp av, er en NabCat 15 DD hybrid, laget av verftet Moen Marin. Wilson kaller det en stor milepæl.
- Ikke bare for oss, men for hele Skottlands akvakultur. Vi håper at dette med tid blir «common practice».
Inverlussa-sjefen forteller også at hybridelektrisk fremdrift kommer til å spille en viktig rolle i selskapet deres de neste årene.
- For oss handler det om å kunne tilby kundene våre et bredest mulig spekter av den nyeste og beste teknologien. Båter som dette er eksempler på det, sier han og legger til at de valgte akkurat denne båten på grunn av merkevarekjennskap.
- Det er mange Moen Marin-båter i skotsk farvann, og de er en anerkjent leverandør.
Starten på noe mer
Leder for Moen Marin-eier ScaleAQs britiske avdeling, Graham Smith, er godt fornøyd med at Inverlussa nå går foran.
- Det er stas å se at skotsk akvakultur får sitt første hybridelektriske fartøy. Og jeg tror og håper at dette bare er starten, sier han.
Smith viser til det skotske bærekrafts-charteret SSPO (Scottish Salmon Sustainability Charter).
- Denne utviklingen er i tråd med charteret og hele bransjens visjon. Dette er noe alle selskaper nå begynner å se på, legger han til.