Sett Sjøbein tok med seg tjue masterstudenter fra ulike studieretninger og institusjoner til en uke i Lofoten. Foto: Sett Sjøbein.

Kjører innovasjonskonkurranser for sjømatnæringen

Sett Sjøbein arrangerer flere bootcamper som skal bidra til å få økt oppmerksomhet om sjømatnæringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sett Sjøbein arrangerer flere aktiviteter rettet mot ungdom for å synliggjøre mulighetene i sjømatnæringen.

Prosjektet har i 2018 fått tildelingsbrev fra NFD, der de har stilt 2,5 mill til disposisjon, og tilskuddsbrevet fastsatte føringer for bruken av tilskuddet.

- Vi ble bedt om å arrangere tre marine student-bootcamper for masterstudenter ved norske universiteter og høyskoler.  I tillegg har vi i 2018 fått 2 mill fra FHF, forteller leder for Sett Sjøbein Janita Arhaug til Kyst.no.

Innenfor de midlene de har tilgjengelig er det nå ansatt to personer.

Satser på sosiale medier

Gjennom Facebook og nettsiden deres sørger Sett Sjøbein for at alle kan finne relevant informasjon som viser frem en bredde av jobb- og utdanningsmuligheter, og næringsnøytral informasjon om næringen.

- Vi er også på Youtube, Snapchat, Instagram og Twitter. Ellers så jobber vi en del mot media, både lokalt og nasjonalt for å bidra til å få oppmerksomhet om sjømatnæringen, forteller Arhaug.

Leder for Sett Sjøbein, Janita Aarhaug mener flere unge burde få øynene opp for sjømatnæringen. Foto: Sett Sjøbein.

Innovasjoncamper for elever i videregående skoler

Over 1 000 elever fra ulike fagretninger i videregående opplæring i ti av landets fylker deltok høsten 2017 på marine innovasjonscamper i regi av Sett Sjøbein og organisasjonen Ungt Entreprenørskap. Fra hvert fylke ble det kåret en fylkesvinner som gikk videre til en nasjonal finale.

I 2017 eksporterte Norge sjømat for 94,4 milliarder kroner.

- Dette gjør sjømat til en av våre viktigste eksportartikler. Til tross for dette har de unge lite kunnskap om bransjen og yrkesmulighetene den tilbyr. Målet med innovasjonscampene er at flere unge får øynene opp for sjømatnæringen og hvilke muligheter som finnes, understreker Arhaug.

Kreativitet og pitching

Sett Sjøbein utfordret elevene i å tenke nytt og kreativt på vegne av næringen og ville ha forslag til hvordan sjømatnæringen kan utnytte sitt potensiale bedre for å gi økt verdiskapning og flere arbeidsplasser med utgangspunkt i ressurser fra havet og innsjøer. Elevene tok utfordringen, og i løpet av innovasjonscampene jobbet elevene med om lag 200 ideer, hvorav det ble kåret ett vinnerlag fra hvert fylke.

De smarte ungdommene fikk da mulighet til å jobbe mer med løsningsforslagene sine.

Fra 10 –12. januar samlet de fylkesvinnerne, 44 elever sammen med sine lærere, i Stavanger for å delta i en nasjonal finale. Stiftelsen NorFishing var med og finansierte finalearrangementet som ble avholdt i tilknytning til «Det Norske Måltid». I Stavanger fikk elevene mer kunnskap om sjømatnæringen, blant annet ved bedriftsbesøk til «Fisketorget» som består av en fiskebutikk og restaurant, og til det internasjonale fôrselskapet Skretting, før de med hjelp av veiledere fra ulike deler av næringen jobbet med å videreutvikle ideene sine fra fylkeskonkurransene.

Under kan du se pitchen fra laget som vant den nasjonale finalen. Sak fortsetter under videoen.

60 utvalgte masterstudenter – 3 ulike landsdeler

«Marine student-bootcamper» er en konkurranse som skal bidra til å fremme ønske om, samt styrke studentenes evne til fremtidig entreprenørskap og gründervirksomhet i sjømatnæringen. Invitasjon om deltakelse rettes mot alle utdanningsinstitusjoner som tilbyr utdanning på masternivå og er åpen for studenter ved alle utdanningsretninger.

- Gjennom et godt planlagt, spennende og intensivt program skal deltakerne lære mye om næringen, erfare bredden og se mulighetene for fremtidige karrierer og jobbmuligheter, forteller lederen i Sett Sjøbein til Kyst.no.

Formålet er at unge gjennom aktiv deltakelse på entreprenørskaps-fremmende aktiviteter blir kjent med sjømatnæringens brede og varierte kompetansebehov. 20 studenter får bli med under hver bootcamp. Den første bootcampen ble avholdt i april/mai i Lofoten, noe av resultatet kan du se under:

To gjenstående bootcamper

Nå er Sett Sjøbein i gang med arbeidet med den neste bootcampen som skal avholdes på Vestlandet, nærmere bestemt i Sogn og Fjordane. Den arrangeres 13.-19 september.

- Det ble 64 søkere til bootcampen i september, noe som er ny rekord, og det var mange gode søkere! Men selvsagt, vi som er i næringen og er veldig stolt av den skulle vel håpt på 1000-vis av søkere, men sånn er det ikke. Næringen vår er fortsatt lite kjent, understreker Arhaug.

Blant søkerbunken drar Arhaug frem en spesiell søknad de fikk inn som hun vil dele med Kyst.no:

Sett Sjøbein satte ny rekord med antall påmeldte til bootcampen i september.

«Jeg begynte å studere fiskeri- og havbruksvitenskap på UiT fordi jeg møtte Sett Sjøbeins stand på en utdanningsmesse. Jeg ønsker nå å delta på bootcampen deres for å se hvordan Sett sjøbein kan åpne veier og kanskje lede meg eller åpne for nye veier, som det en gang gjorde.»

- Dette er noe å tenke på, både at det er viktig å være til stede på utdanningsmesser, og at selv om man har valgt å studerer typiske marine fag, så trenger man fortsatt veiledning til å se alle mulighetene som finnes, sier hun om søknaden.

Den siste bootcampen i 2018 skal avholdes i Midt-Norge i slutten av november.

Synliggjøre muligheter 

På tampen av 2018 skal selskapet også gå i gang med en jobb for å synliggjøre mulighetene i næringen for de som allerede er ansatt.

Hvilke muligheter finnes for en som jobber på filetavdelingen i Stamsund, fiskeren som er på havet, eller røkteren på merdkanten og andre ansatte til å få dokumentert og økt sin kompetanse, eller kanskje endre jobbretning innenfor samme bedrift/bransje?

Lederen i Sett Sjøbein sier til Kyst.no at det er for tidlig å vite hva som skjer med dem i 2019. Selskapet er som kjent underlagt NFD og FHF, og årlige tilskudd og føringer gjennom statsbudsjettet.