Sjømatutsending Wie og AJSA Styreleder Tadashi Yamagata og hans team ved Miyako Sushi I Ginza. Foto: Norges sjømatråd.

- Gjev pris og innpass i All Japan Sushi Association

Norsk laks gjør det godt i Japan. Nylig ble Sjømatrådet tildelt gjev reklamepris, samtidig som norsk laks skal figurere i verdenskjent “sushibibel” for andre år på rad.  

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjømatutsending Gunvar L. Wie sier at forholdet med All Japan sushi Association (AJSA) og World Sushi Skills Institute (WSSI) er viktige bidragsytere for ytterlig styrking av norsk laks i sushiens hjemland. Årets utmerkelser kommer også godt med i planleggingen av 2019 kampanjen for norsk laks.

Japan er et av de viktigste markedene for norsk sjømat. Den gode relasjonen til Japan har siden 80-tallet bidratt sterkt til det norske lakseeventyret. 

Japanerne er blant verdens største sjømatkonsumenter, der 8 av 10 japanere sier de spiser sjømat én gang i uken, mens 6 av 10 sier de spiser sjømat to ganger i uken eller mer. Det gjør Japan til et av de landene i verden hvor konsumentene spiser sjømat oftest. Tall fra FAO viser at de også er helt i toppen på antall kilo pr. person, viser statistikk fra Norges sjømatråd.

Gunvar Wie viser stolt frem prisen sjømatrådet vant for sin kampanje. Foto: Norges sjømatråd.

Gjeve priser

Nylig kunne Wie stolt ta imot gullmedaljen for «Seafood from Norway»-kampanjen under Japan Magazine 61st Advertising Awards, hvor Sjømatrådets globale markedsføringskampanje for norsk laks og makrell utmerket seg. 

Han opplyser til Kyst.no at Sjømatrådets reklame danket ut både Hermes, Dolce & Gabbana og Toyota i konkurransen, som inkluderer 3000 reklamer i totalt fem kategorier. Prisen er nøye utvalgt av reklamebransjens profesjonelle organ i Japan.

Dette er årets andre reklamepris i Japan. Tidligere i år gikk Sjømatrådet til topps i en av de største reklameprisutdelingene i Japan som arrangeres av det renommerte mediehuset Fuji Sankei Communication Group. Kampanjen gikk av med den gjeveste prisen, kalt folkeprisen som ble utdelt for 47. gang.

- Norsk sjømat vinner på vårt tydelige budskap kombinert med uttrykksfulle bilder. Havene våre er kalde og klare, noe som gir oss sjømat av høy kvalitet, og dette gjenspeiles i markedsføringen vår. Vi har lagt ned en iherdig innsats i vår opphavsmarkedsføring, og resultater som dette er en velfortjent klapp på skulderen til den norske sjømatnæringen og alle involverte, sier en tydelig stolt Wie.

Skal figurere i neste års sushibibel

Wie ble i fjor intervjuet sammen med WSSI Direktør Masayoshi Kazato for 2018 utgaven av et velrennomert Japansk sushi-magasin. Nå skal han også figurere i neste års “sushibibel”. 

Norsk sjømatnæring i fokus i japansk suhibibel. Kilde: Norges sjømatråd.

- Vi er nettopp ferdige med fotograferingen og norsk laks vil nå bli presentert i 2019-versjonen med AJSA-styreleder Tadashi Yamagata, fra hans bedrift Miyako Sushi i Ginza. Den årlige publikasjonen "Sushi no Zasshi" blir ofte referert til som sushi-bibelen og fronter sushi-verden i all sin ære.

Forholdet til disse viktige organisasjonene sier er bygd opp over tid og de representerer toppsjiktet av Japanske sushikokker.

- Organisasjonene jobber for å bevare og utvikle sushitradisjonen, inklusiv opplæring av fremtidens globale sushikokker. Arbeidet gjør seg gjeldende gjennom opplæringsprogram og seminarer i Europa, Sør-Amerika og USA, men også under World Sushi Cup. På alle disse arenaene er fersk norsk laks er en av de viktigste hovedingrediensene, forteller Wie.

Her kan du se hvor ofte japenere spiser sjømat. Klikk for større bilde. Kilde: Norges sjømatråd.

- Ingen raske skritt

Eksportutviklingen til Japan beskriver han som nokså flat og påpeker vi kan vel si at det er «ingen raske skift» i Japan.

- Tradisjonell japansk mat, «washoku», er på Unescos verdensarvliste, herunder også sushikulturen hvor norsk laks spiller en stor rolle. Japan er på mange måter et utstillingsvindu og fremdeles et strategisk marked for vekst utenfor Japan. Men vi har en jobb å gjøre for å sikre klarere differensiering og økt preferanse for norsk laks.

Vil øke markedsføringen av norsk laks

Markedsinvesteringene i Japan er delt mellom mediainvestering, aktivitet og reklame i butikk samt kommunikasjonsarbeid.

Tilbakemeldingene fra norsk og japanske næring sier han er at markedsinvesteringene fungerer.

- Å ha mottatt to viktige priser i Japan viser også at det kreative uttrykket skiller seg ut positivt ut og får god respons i et marked hvor det vanligvis er vanskelig å få gjennomslag.

Wie sier at de i 2019 vil ta det globale konseptet et steg videre og øke markedsføringen av norsk laks i Japan.

- Satsningen sikter på å øke preferansen og kunnskapen om norsk laks, for å forsterke den norske laksens posisjon i sushiens hjemland. Planleggingen av kampanjen starter i desember med analysearbeid og koordineringssamtaler med lakseeksportørene, sier han avslutningsvis.