Samarbeider om nytt transportsystem for levendefisk
Nor-dan båtbyggeri og Tveiten Transport samarbeider nå om å lage en spesialdesignet rognkjekstank som kan frakte rognkjeksa direkte fra lastebil til båt.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Da Kyst.no tidligere i uken snakket med Jarle Tveiten kunne han avsløre at han og Nor-Dan båtbyggeri samarbeider om en ny rognkjekstank. De siste årene er transport av leppefisk blitt et viktig satsingsområde for transportfirmaet til Tveiten , og de ønsker derfor en enklere måte å frakte rognkjeks på. Selv kaller de det for et nytt transportsystem for levende fisk.
Les også: Stor mangel på biler for transport av levende fisk
Mottaksforhold gav ide
- Vår rolle i utviklinga av dette produktet, kom som følge av vårt engasjement i firmaet Leppefisk.com, sier Åge Kristian Hansen, senior produkt og utviklingssjef i Nor-Dan til Kyst.no.
Leppefisk.com as leverer villfanget leppefisk fra Sverige/Sør-Norge til oppdrettere, hovedsakelig i Trøndelag.
- Vi har i den forbindelse sett alt fra særlig gode mottaksforhold av rensefisk til det helt motsatte. Der det ikke er tilgang på spesialbygget brønnbåt for utkjøring til merder, er det ofte stress og tilrigging av utstyr på tradisjonelle oppdrettskatamaraner. I samarbeid med Jarle Tveiten Transport har vi forsøkt å lage et tanksystem som skal gjøre prosessene mer effektive samt mer skånsomme for fisken, legger han til.
De to har i felleskap jobbet fram et transportkar som har innebygget oksygenflaske, som kan frikobles fra transportenhetens automatiske oksygenanlegg med hurtigkobling, lufterer og bilens overvåkningsanlegg.
Etter omkobling må videre overvåking gjøres med håndholdt måler og oksygen doseres via innebygget oksygenflaske/flowmeter. Tanken kan også tilkobles vannsirkulering.
Fra bunn av
- Vi lager alt selv, og forventer at det skal bli klart på nyåret engang, sier Tveiten engasjert.
Les også: Ferdigstiller nytt rognkjeks-anlegg på Sleneset
- Å bygge denne tanken fra bunn av, er en utfordring. Det er kostbart og det må komme på plass best mulige løsninger for både fisk og oppdretter. Det er noe vi jobber kontinuerlig med nå, sier han.
Det har særlig det siste året blitt en enorm etterspørsel etter rognkjekstransport og det har transportfirmaet merket godt.
- Økningen av rognkjeks-transport gjør at vi har veldig mye arbeid, forteller han.
Kraftige spylepumper
Tveiten og båtbyggeriet har måttet tatt i bruk nye teknikker og metoder for å få en best mulig rognkjekstank.
- I vårt tanksystem er oksyginering innebygget for en vanlig utkjøring og også mulighet for tilføring av sjøvann der båtene har montert kraftige spylepumper. Fiskevelferden antar man vil bli mye bedre, da fisken ikke utsettes for ekstra stress i forbindelse med omlasting til brønnbåt eller utkjøringskar. Fallhøyde fra kai, flo-fjære vil heller ikke være noen faktor ved uttapping av fisk, påpeker Hansen.
Tanken er konstruert med en spesiell festeanordning (utviklet av Jarle Tveiten) i bunn. Denne skal sørge for lett avlasting og frikobling fra transportenhetens oksygineringsanlegg og luftere.
- Der det finnes nok kar for innbytting kan bilen bare ta imot tomme tanker, og således slippe å vente på at brønnbåten skal returnere fra utkjøring som i mange tilfeller tar opp mot fem til seks timer, legger Hansen til.
Hansen opplyser at prisen på tanken vil ligge rundt 45.000 kroner avhengig av hva størrelse på produksjons-serier og etterspørsel vil bli.
- Vi tror og håper at dette vil slå så godt an at vi kan produsere opp mot 100 enheter per år, sier han avslutningsvis.
Om tanken:
- Har et innebygget oksygenanlegg som oppkobles manuelt etter frakobling fra bil. Hurtig og ukomplisert løfting. Tankene er designet for enkel løfting med gaffeltruck eller løftestropper og kran. Lastekapasitet: Cirka. 2,0 Kbm/2,15 tonn
- Tanken er enkel å rengjøre, en perforert rist i bunnen fjernes lett, og alle vannkoblinger samt oksygenerings-risten ligger beskyttet under denne. Kun 6’ camlock ventil for avtapping fisk og overløp vannsirkulering er over rist. Særlig tror vi tanken vil egne seg godt for rognkjeks – da denne ikke vil suge seg så lett fast mot den perforerte rista i bunnen.