Norsk og kinesisk sjømatnæring samles i Kina
Det er over 20 norske sjømateksportører som er påmeldt årets arrangement, og selskapene representerer norsk sjømatnæring bredt, forteller Victoria Braathen om Kinas største sjømatmesse.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Denne uken går årets største asiatiske sjømatmesse, China Fisheries, av stabelen i Qingdao, Kina. Dagen før messen gikk i gang, inviterte Sjømatrådet norske sjømateksportører til et møte kalt for Norway-China Seafood Summit, hvor bredden av norsk sjømateksport ble diskutert.
Victoria Braathen som er sjømatutsending i Kina, sa til Kyst.no i forkant av messen at det er gledelig at det er stor interesse for arrangementet.
- Totalt har vi i overkant av 100 påmeldte deltakere fra norske selskaper til Norway-China Seafood Summit 2018. Samlet ser vi frem til å ønske velkommen rundt 300 deltakere fra norsk og kinesisk sjømatnæring til tirsdagens summit, sier hun.
Bygge relasjoner
Braathen forteller at Sjømatrådet legger til rette for Norway – China Seafood Summit for å gi norske sjømatselskaper som jobber mot Kina en møteplass for faglig oppdatering og møter med relevante kinesiske selskaper.
- Her møter man kunder og samarbeidspartnere, samtidig som det skal være en egnet anledning også til å få nye kontakter, presiserer hun.
- Kan du si noe om forventningene til møtet mellom Norge og Kina?
- Forventningen er at dette blir en nyttig og verdifull anledning til å oppdatere seg på markedet, og bygge videre gode relasjoner med kinesiske partnere.
Programmet dagen før messestart forteller hun vil inkludere både mini expo, faglige oppdateringer og diskusjon om fremtidig sjømathandel mellom Norge og Kina.
- Fra norsk sjømatnæring erfarer vi stort fokus på Kina som sjømatmarked.
Nest største internasjonale messen
Sjømatutsendingen forteller at sjømatnæringen har lang tradisjon for å komme til Qingdao, og årets program organiseres i samarbeid med Den norske ambassaden i Beijing og Innovasjon Norge.
- China Fisheries er den nest største messen internasjonalt etter Brussel, og i år er det 23. året internasjonal sjømatnæring møtes for China Fisheries, sier hun avslutningsvis.
Saken fortsetter under bildene
Norsk laks er populært
Nordlaks er tilstede på messen og skriver på facebook at med 1500 utstillere fra 50 land samles 30 000 sjømathoder som jakter på nye leverandører, nye produkter og nye kontakter. Videre skriver de at de har hatt mye besøk på standen, både av eksisterende og potensielt nye kunder fra hele Asia.
- Norsk laks er svært populært! Vi har også hatt besøk av Norges ambassadør i Kina og den kinesiske fiskeriministeren. Sånt blir det litt oppstyr av. Vi opplever også at det jobbes godt for å få de nødvendige tillatelsene på plass for at Nordlaks igjen skal få selge våre produkter i Kina, skriver de.