Åpning av Kråkøya Kysthavn
Tirsdag åpnet nye Kråkøya Kysthavn nord for Rørvik. Havnen som er spesielt tilrettelagt for sjømateksport ble åpnet av fiskeriministeren. Målet er å få mer lakseeksport over fra vei til sjø.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Havnen er bygget på oppdrag for Nord-Trøndelag Havn Rørvik (NTHR). Den skal brukes av transportskip som skal frakte trøndersk sjømat til kontinentet.
Fiskeriminister Per Sandberg (Frp) stod for den offisielle åpningen, ved å trykke på knappen som heiste den første sjømatkontaineren fra Namdalskysten om bord fra Kråkøya kysthavn. Se bildegalleri lengre ned i saken.
Har investert store summer
Nord-Trøndelag Havn IKS Rørvik (NTHR), eid av Vikna, Leka og Nærøy kommuner har frem til nå investert 85 millioner kroner i Kråkøya kysthavn og industripark.
Dyptvannskaien er 80 meter lang med tilhørende 20 meter bred og 25 meter lang ro ro - rampe, som langs yttersida får en kaifront med 30 meters dybde. Kaien er bygget med en minimumsdybde på 12 meter i hele lengderetningen, og får et dekke med en bæreevne på 10 tonn per kvadratmeter.
Folkefest på kaien
NTHR hadde på vegne av de stolte eierkommunene Vikna, Nærøy og Leka tirsdag invitert til åpen folkefest på kaikanten. Det ble servert sprudlevann i stettglass og kortreist fingermat fra sjøen (tilberedt av kokkeelever fra Ytre Namdal videregående skole) og underholdning fra Namdalens – og hele Norges – Bjarne Brøndbo.
I en pressemelding fra NTHR skriver de at åpningen er en milepæl for norsk laksenæring og alle som bor og ferdes langs E6.
Paul Ingvar Dekkerhus, havnedirektør Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS sier i meldingen at havnen og industriparken viser at Midt-Norge tar ansvar, både for økt matproduksjon og miljøvennlig transport.
Amund Hellesø, ordfører i Vikna kommune uttalte at industriparken gir næringslivet mulighet til å utvikle spennende og framtidsretta virksomhet langs riksveg nummer 1.
– Denne satsingen er helt nødvendig hvis ikke veinettet skal knekke helt sammen, sa han.
Midtpunkt på kysten
Robert Eriksson, adm. dir Norske Sjømatbedrifters Landsforening uttalte at havnen blir et midtpunkt på kysten.
– Skal vi lykkes, er vi avhengige av god infrastruktur. Havna er også viktig for å få mer av fisken over på sjøtransport.
Jan Kjetil Paulsen, seniorrådgiver sjøfart, Miljøstiftelsen Bellona sier at det er bred enighet om at godsoverføring fra vei til sjø gir en god klimaeffekt.
– Vi er helt avhengige av nye transportløsninger, og vi må finne andre metoder å få fisken til markedene på enn med vei og sjø.
- I de aller fleste tilfeller vil transport av langveisfarende gods på skip gi lavere miljø- og klimabelastning enn tilsvarende gods med bil, sier Paulsen.
På Twitter benyttet han anledningen til å gratulere fremsynte lokalpolitikere og dristige næringslivsledere.
NTHR har i tidligere uttalt at ruten kan alene fjerne 50 prosent av «laksetrailerne» fra trønderske veier allerede første driftsår. Dette tilsvarer om lag 13 000 vogntog.
Se bildegalleri fra åpningen under.