Oppdrettslaks fra Nova Sea på Filetfabrikken AS.

Selv om Norsk sjømat ikke brødfører hele verden, er det definitivt på menyen globalt

Publisert Sist oppdatert

En fersk rapport fra Norges sjømatråd viser at i oktober 2024 satte Norge en sjømatrekord med en eksport på hele 18,5 milliarder kroner. Det er mange fiskefileter, og det understreker en ting: Norge er en stor aktør på sjømatmarkedet. Selv om vi kanskje ikke «brødfører hele verden» – så gjør vi et samfunnsbidrag og metter likevel mange munner.

En stor del av denne veksten kan tilskrives den sterke makrelleksporten, men det er laksen, slik som tidligere år, som virkelig står i fokus. Høye tall for både laks og filetprodukter, spesielt til USA, viser at norske sjømatprodusenter er flinke til å tilpasse seg trender og forbrukerpreferanser. Men med en uforutsigbar Trump-administrasjon i USA så vet man ikke nødvendigvis hvor langvarig denne trenden vil vare, ettersom handels- og tollpolitikk kan endres raskt.

«Med kontinuerlig økende konkurranse utenlands, så kan man i realiteten spørre seg selv om vi har funnet en smart måte å kombinere tradisjonell kvalitet med moderne produksjonsmetoder som appellerer til stadig flere markeder?».

Men som mediene stadig påminner oss om, er det kanskje på sin plass å spørre seg selv: Er det bærekraftig produksjon? På den ene siden gir sjømatnæringen store økonomiske gevinster, arbeidsplasser og til og med næringsrik mat. På den andre siden er det en påminnelse om at vi må fortsette å være kloke i hvordan vi forvalter de ressursene vi har – og ikke la økonomisk vekst være målet i seg selv, men også ansvarlighet. Ansvarlighet for å ta vare på våre naturgitte fordeler, ivareta god dyrevelferd og minimere vår negative påkjenning på området rundt. 

Uansett, én ting er klart: norsk sjømat fortsetter å vokse, og vi har alle grunn til å være stolte av hvordan vi har klart å plassere oss som en sjømatmakt på den globale arenaen. Samtidig bør vi huske at sjømatnæringen ikke bare er en økonomisk suksess, men også en viktig bærebjelke for mange lokalsamfunn langs kysten vår.

Med vekst følger også ansvar – og det store spørsmålet er; hvordan kan vi sørge for at sjømatnæringen kan fortsette å blomstre både økonomisk og miljømessig for de som kommer etter oss?