Lakseburgeren tar opp konkurransen
Hamburger av stofe har lenge hatt en solid posisjonering i grill-hierarkiet, men nå får den stor kunkurranse fra den sunnere lakseburgeren.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Salmaburgeren har kun vært i butikk i to år, etter at idéen ble lansert sommeren 2015 i et møte mellom Salma og Meny. Så langt i år har Meny solgt snaue 270 000 Salmaburgere, mot drøye 100 000 i samme periode i fjor.
Fisk til ungdommen
Kyst.no har snakket med Nina Horn Hynne som er kommunikasjonsansvarlig i Meny og hun er svært fornøyd med salget.
- Burgeren er enkel å tilberede, og smaker veldig godt. Den treffer med tanke på å spise mere fisk.
Hynne sier de ønsker å nå ut til den yngre garden.
- Vi vet at salget av fisk har gått noe ned, så det må vi prøve å snu ved å skape produkter som slår an. Som både er enkle, og som treffer på smak. Det er viktig å tenke innovasjon og produkttilpasning, slik at det også treffer den yngre delen av befolkningen.
Stor økning
Hynne mener det må være enkelt for kunden.
- Det at produktet er uten skinn og bein gjør det attraktivt, og man slipper å ha kompetanse på det å rense fisk, poengterer hun.
Lars Gerhardsen er kategoriansvarlig for fisk i Meny, og sier det har vært en stor økning i salget.
- Volumene er ikke så store, men økningen er formidabel. Og vi må huske på at Salmaburgerne kun har vært i butikk i kort tid. Det tar normalt mye lengre tid å innarbeide helt nye produkter i markedet, men her har vi truffet spot-on, sier han.