Ørretsalget øker - haler innpå laksen
Rekordhøye laksepriser gjør at ørretsalget går opp i Sør-Øst Asia. - De høye lakseprisene har åpnet opp markedet for norsk ørret i mye større grad enn tidligere, ettersom denne er billigere og lett kan erstatte laksen, sier Jon Erik Steenslid, Norges Sjømatråds utsending i Sør-Øst Asia.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Til tross for rekordhøye priser fortsetter veksten i eksport av laks og ørret til Sør-øst Asia. Begrepet Sør-Øst Asia, omfatter her landene Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesia og Taiwan. Ettersom det er disse markedene Sjømatrådet investerer i per i dag.
Per mai 2016 var veksten av laks og ørret samlet på 6 % målt i volum (til 18145 tonn) og hele 42 % i verdi (til 1,1 milliarder).
Vinner stadig terreng
- Vi ser vekst i både HoReCa og detaljistmarkedet. Norsk laks og ørret vinner stadig større terreng hos konsumentene i regionen som følge av økt kjøpekraft og bevissthet rundt produktene, sier steenslid til kyst.no.
- Både i sushirestauranter og i moderne supermarkeder i de største byene er dette de mestselgende ferske fiskeproduktene, men vi ser også at norsk laks og ørret brer seg stadig lengre utover i markedene,legger han til.
Han forklarer videre at de høye lakseprisene har en påvirkning på volumet av laks som går til Sør-Øst Asia.
Takler høyer priser
Per mai var volumet av laks redusert med 10 % fra samme periode i 2015, mens verdien er opp 30 %. Med unntak av Singapore som har hatt en vekst i volum på ca. 10 %, har alle de andre markedene hatt en tilbakegang, viser tall fra Norges Sjømatråd.
- Den største effekten ser vi i dagligvarehandelen hvor priskonkurransen er sterk og marginene små, mens i restaurantsegmentet, og da spesielt innen rått konsum, er markedet bedre rustet til å håndtere de høye prisene da både marginer og betalingsviljen er høyere, sier han.
Salget av «salmon trout» øker
Når det gjelder nye utviklinger i markedet ser Steenslid flere tendenser.
- De høye lakseprisene har åpnet opp markedet for norsk ørret i mye større grad enn tidligere ettersom denne er billigere og lett kan erstatte laksen. Dette gjelder spesielt i dagligvarehandelen hvor vi ser at ørret selges som «salmon trout» eller som laks. Dette har blitt et populært produkt på grunn av den røde fargen som forbrukerne oppfatter som et tegn på høy grad av ferskhet og kvalitet, forklarer han til kyst.no.
Han ser også at det fraktes mer fersk laks enn tidligere til Sør-Øst Asia.
Andelen fersk gikk opp fra 75 til 82 % fra 2014 til 2015, og denne trenden har fortsatt å styrke seg så langt i 2016 hvor ferskandelen per mai er på hele 90 %.
Deler av dette skyldes nok mye de høye prisene hvor markedet for fryst laks i stor grad faller av, men samtidig øker etterspørselen etter ferske produkter, Tidligere ble det her brukt en del fryst laks, men dette blir nå i stadig større grad erstattet av fersk pga bedre smak og konsistens, ifølge Steenslid.
Kraftig økning i ørretsalg
- Ørret har hatt en kraftig økning siden 2015 i Sør-Øst Asia, sier Steenslid.
Fra 2014 til 2015 økte volumet med hele 56 % og verdien med 48 %, viser tall fra Norges Sjømatråd.
- Per mai i år er veksten på 92% i volum (til 5000 tonn) og 110% i verdi (til 260 mill). Mye av dette skyldes som forklart over at ørret erstatter laks i visse markedssegmenter pga prisdifferansen.
Malaysia utpeker seg spesielt her hvor fersk ørret så langt i år har utgjort hele 70 % av den totale eksporten av laks og ørret til dette markedet.
- Sjømatrådet investerer i år for første gang i markedsaktiviteter for norsk ørret i Sør-Øst Asia som følge av den positive utviklingen, utdyper han.
Steenslid og Norges Sjømatråd har nettopp deltatt på den største næringsmiddelmessen i Thailand, Thaifex, med en norsk fellesstand der 10 norske eksportører deltok. Dette sier han var en stor suksess, og de norske aktørene meldte om svært høyt aktivitetsnivå og stor pågang fra aktører i hele regionen.
Ønsker eksportører velkommen
- Det er svært sannsynlig at vi vil delta her også neste år med en enda større satsing. Videre skal vi delta på matmesser i både Malaysia og Taiwan i slutten av august der vi vil promotere norsk laks og ørret både mot det profesjonelle HoReCa-markedet og forbrukere. I oktober og november går de norske sjømatmiddagene i hhv Malaysia (Kuala Lumpur) og Indonesia (Jakarta) av stabelen, sier han.
- Her vil vi selvsagt være til stede for å markedsføre det norske opphavet til sjømaten samt at vi inviterer ulike aktører som importører, grossister og detaljister i de aktuelle markedene til en norsk aften, legger han til.
Norske eksportører sier han er selvsagt hjertelig velkommen til å delta, og mener dette er gode arenaer for både å bygge nettverk og møte eksisterende samarbeidspartnere.
- Ut over dette samarbeider vi med både supermarkedkjeder og HoReCa om opphavsmarkedsføring og ulike typer kampanjer i markedene utover året, sier Steenslid.