Lastebil

Ønsker strengere krav til laksetransport

Lastebileierforbundet og Statens vegvesen mener avrenning fra isen som smelter inne i vogntog skaper farlige situasjoner og speilglatte veier. Nå vil de ha tette tilhengere for å øke sikkerheten, ifølge NRK.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

NRK viser spesielt til fylkesvei 714 i Trøndelag, som er svært utsatt for ulykker, og at den er omtalt som «Lakseveien» grunnet mange laksevogntog kjører her.

– Dette er en smal og trafikkbelastet vei, som er svingete og utfordrende å kjøre på vinteren, sier Jan Ivar Rødal, byggeleder i Statens vegvesen til kanalen.

Rødal påpeker til kanalen at Statens vegvesen siden 2012 årlig har tatt opp avrenningsproblematikken med representanter fra både oppdrettsnæringen og transportnæringen, uten særlig gehør.

Roar Melum i lastebileierforbundet mener løsningen for å unngå glatte veier er enkel og allerede finnes på markedet. På Færøyene monteres det ståltanker på hengerne som samler opp det vannet som tiner av is i tilhengerne.

– De løsningene koster mellom 20.000–25.000 kroner å montere, og det sikrer at man unngår at vannet renner ut og gjør veibanen speilblank, sier han til kanalen.

– Jeg mener myndighetene kan stille strengere krav og forby avrenning på veiene. Men også laksenæringen kan ta samfunnsansvar og kreve at deres transportører har løsninger på plass, sier Melum.