NorgesGruppen med kampanje for å øke sjømatkonsumet blant unge
YoungFish-konferansen: - Forbrukere og spesielt ungdom velger bort laksen når den blir for dyr, sett mot andre tilgjengelige proteiner på markedet, sa Linn Elise Bjerkeli i NorgesGruppen. Nå har de laget en kampanje for å få folk til å spise mer fisk og sjømat.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bjerkeli er såkalt "category manager" i NorgesGruppen og snakket under YoungFish-konferansen om sjømatens plass i butikkene. Hun sa at NorgesGruppen har en ambisjon om å få forbrukerne til å spise sunnere.
- Vi har satt en målsetning på 3 % årlig volumvekst av norsk sjømat, og vi ønsker å få folk til å spise fisk tre ganger i uken, sa hun.
Sjømatkonsumet fortsetter å falle i Norge, og den negative trenden er klart størst blant de yngre. Data fra Norges Sjømatråd viser at i aldersgruppen under 34 år har konsumet falt med 40 prosent siden 2012.
Bjerkeli påpeker at i global kontekst, spiser allikevel Norge og Japan mest sjømat i verden.
- I utgangspunktet er nordmenn flinke å spises sjømat, men det er et stort potensiale som kan utnyttes. Ser vi på Norge totalt sett har konsumet på sjømat gått ned, spesielt blant unge. Andre proteinkilder enn fisk har derimot gått opp syv prosent.
For høye priser
Bjerkeli påpeker at det er høye priser som gjør at folk velger bort fisk og sjømat, til fordel for billigere proteiner.
- Utviklingen de siste to årene viser en sterk prisoppgang på laks. Det har ført til at konsumet av fersk laks og fiskepålegg har gått ned. Folk velger rett å slett bort laksen når den blir for dyr, forteller hun.
NorgesGruppen har laget en kampanje for å få folk til å spise mer fisk og sjømat. De har også gjort en undersøkelse i forbindelse med kampanjen, der de har snakket med mange ungdommer som sier at smak og sunnhet er viktigst for dem når det gjelder maten de spiser.
- Hele 51 % av deltagerne vurderte å slanke seg, og da kommer nettopp laksen inn som et sunt alternativ for unge.
Hun pekte på at 90 % av unge mener at pris er viktig når de kjøper middag, og at i følge undersøkelsen oppfattes også fisk som krevende å lage av unge.
- Fisk oppfattes også som ikke godt, det er dyrt, og oppfattes nødvendigvis ikke som trygt. Dette er ting man må ta tak i for å øke konsumet blant unge, sier hun.
Nye ferdig-produkt
Nye produkt som har dukket opp på markedet, peker hun på er blant annet Lerøy sin POKÉ, og en type ny emballasjepakke som heter Skinpack.
- Denne emballasjen skal få frem fisken på absolutt beste måte. Begge disse nyhetene treffer en ung målgruppe, sa Bjerkeli.